آزمون نظام مهندسی چیست؟

آزمون نظام مهندسی یک آزمون تخصصی است که توسط سازمان نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان و زیر نظر سازمان سنجش کشور برگذار می شود. این آزمون برای ۷ رشته عمران، معماری، شهرسازی، نقشه برداری، تاسیسات مکانیکی، ترافیک، و تاسیسات برقی و حداقل دو بار در سال برگذار می شود.

داشتن پروانه نظام مهندسی لازمه ورود به بازار کار و فعالیت در این حوزه ها نمی باشد، اما در صورت قبولی در آزمون نظام مهندسی، مجوز اشتغال به کار معتبر، ثبت شرکت مهندسی، دریافت سهمیه سالانه کاری، و امکان تاسیس دفاتر طراحی برای شما صادر می شود.

آزمون نظام مهندسی عمران در سه حوزه اجرا، نظارت، و محاسبات برگذار می گردد که مدت زمان آن برای حوزه های نظارت و اجرا برابر با ۱۵۰ دقیقه، و برای محاسبات برابر با ۲۴۰ دقیقه بوده و تعداد سوالات هر بخش ۶۰ عدد می باشد. این آزمون دارای نمره منفی است و هر ۳ جواب غلط باعث حذف یک جواب صحیح می شود. همچنین، آزمون نظام مهندسی عمران به صورت کتاب باز (Open Book) است و استفاده از ماشین حساب مهندسی در آن مجاز می باشد.

شرایط آزمون نظام مهندسی

آزمون-نظام-مهندسی-چیست

برای ثبت نام و شرکت در آزمون نظام مهندسی عمران، باید حداقل سه سال از پایان تحصیلات کارشناسی، دو سال از کارشناسی ارشد، و یک سال از دکتری گذشته باشد. پس این زمان می توان در آزمون نظام مهندسی شرکت کرده و در صورت قبولی، پروانه نظام مهندسی پایه ۳ را به دست آورد.

همچنین، پس از گذشت ۴ سال از کسب پروانه پایه ۳، می توان با شرکت مجدد در آزمون به پایه ۲، پس از ۵ سال از پابه ۲ به پایه ۱، و پس از ۶ سال از پایه ۱ به ارشد رسید.

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، این آزمون به صورت تستی و با ۶۰ سوال برگذار می شود که برای قبولی در آن باید به حداقل ۵۰ درصد سوال ها (بدون احتساب نمره منفی) پاسخ صحیح دهید. رتبه بندی در این آزمون اهمیتی نداشته و تفاوتی میان فردی که به ۵۰ درصد سوالات پاسخ صحیح داده با فردی که به ۸۰% پاسخ صحیح داده است وجود ندارد.

داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت برای متقاضیان آقا ضروری است.

آزمون نظام مهندسی معمولا دو بار در سال و در بازه های شهریور تا دی ماه برگذار می شود. از این رو بهتر است برای قبولی در این آزمون از حداقل ۶ ماه قبل شروع به مطالعه کرده و آن را به طور مستمر ادامه دهید. همچنین، برای آشنایی با نمونه سوال ها و افزایش تسلط و سرعت عمل در آزمون، حتما نمونه سوالات آزمون های سال های قبل را مطالعه کرده و حل نمایید.

۱۲ نکته برای شرکت در آزمون نظام مهندسی عمران

طبق توصیه های سایت آکادمی عمران، نکات و راهنمایی های زیر می توانند تاثیر مثبتی در روند آزمون برای متقاضیان به همراه داشته باشند.

۱) حضور در مکان آزمون از حداقل یک ساعت قبل

۲) بررسی مکان آزمون

۳) شبیه سازی نحوه چینش منابع و کتاب ها در جلسه از شب قبل

۴) آشنایی کامل با نحوه استفاده از ماشین حساب مهندسی

۵) اطمینان یافتن از سلامت باطری ساعت و ماشین حساب

۶) چک کردن شماره داوطلبی و تطبیق دادن آن با شماره درج شده در صندلی و پاسخنامه

۷) به همراه داشتم آب و مواد قندی در هنگام جلسه آزمون

۸) دسته بندی سوالات بر اساس سطح آن ها و پاسخگویی به همان ترتیب برای مدیریت و زمان بندی آزمون

۹) توجه به تبصره ها در هنگام پاسخگویی

۱۰) خواندن دقیق سوال ها و توجه به افعال مثبت و منفی

۱۱) دقت در وارد کردن پاسخ سوال در پاسخنامه

۱۲) حفظ آرامش و خونسردی

مدارک مورد نیاز جهت دریافت پروانه نظام مهندسی

در صورت قبولی در آزمون نظام مهندسی، برای اخذ پروانه ابتدا باید در سایت نظام مهندسی عضو شوید. پس از آن باید به درگاه ملی مجوزهای کشور مراجعه کرده و درخواست صدور مجوز نمایید.پس از پایان این مرحله، یک کد رهگیری دریافت می کنید که باید آن را به همراه مدارک شخصی و هویتی خود در سامانه سپامک ثبت کنید. پس از تایید صحت مدارک توسط کارشناسان، درخواست شما برای صدور پروانه نظام مهندسی تایید خواهد شد.

پس از آن زمان مراجعه حضوری به سازمان نظام مهندسی تعیین خواهد شد. صدور این پروانه بین ۲ تا ۳ ماه زمان خواهد برد.

پس از دریافت پروانه باید برای فعالسازی آن به یکی از دفاتر الکترونیکی مراجعه کرده و درخواست فعالسازی پروانه را ارسال کنید. این فعالسازی تقریبا بین یک هفته تا ده روز زمان می برد. پروانه نظام مهندسی شما پس از فعالسازی به مدت ۳۶ ماه اعتبار خواهد داشت.

نحوه قبولی در آزمون نظام مهندسی

آزمون-نظام-مهندسی-عمران

بسیاری بر این باورند که قبولی در آزمون نظام مهندسی بسیار سخت است. این مسئله باعث دلسردی این افراد شده و بسیاری به همین دلیل نیز از شرکت در آزمون نظام مهندسی و دریافت پروانه خود اجتناب می کنند.

بدون شک آزمون نظام مهندسی یک آزمون تخصصی می باشد که نیازمند دانش کافی در این زمینه است. با این حال، از آن جایی که فاکتور اصلی تاثیرگذار بر رد شدن متقاضیان کم آوردن وقت است، کسب تسلط کافی بر مباحث لازم و آشنایی با تکنیک های مدیریت زمان می توانند تاثیر بسزایی در نمره آزمون و قبولی فرد متقاضی داشته باشند.

از این رو، آکادمی عمران به عنوان برترین مرجع آموزش تخصصی عمران تصمیم گرفت تا با ارائه یک آموزش تخصصی برای آزمون نظام مهندسی، این چالش را برای متقاضیان این آزمون حل نماید. با استفاده از پکیج آزمون نظام مهندسی آکادمی عمران، برای قبولی در آزمون نظام مهندسی به تنها ۶۰ ساعت نیاز دارید. ۴۲ ساعت آموزش و حل ۷۱۰ نمونه سوال، به همراه ۱۸ ساعت تست زنی آزمون های جامع، از ویژگی های منحصر به فرد این آموزش است.

این دوره بر اساس آخرین ویرایش های مباحث ضبط شده و به محض اعلام منابع جدید نیز به صورت رایگان به روز و آپدیت می شود.

هدف دوره کاتالیزور آزمون نظام مهندسی آکادمی عمران همراهی شما تا قبولی در آزمون نظام مهندسی صلاحیت اجرا و نظارت، در مدت زمان کوتاه و با کم‌ترین حجم مطالعه است. این دوره به گونه‌ای طراحی شده است که بتوانید با مشاهده آن و به دست آوردن تسلط بر مباحث مهم تر (که حدودا ۹۰% سوالات را شامل م ‌شوند)، راه قبولی در این آزمون را آسان تر طی کنید. هدف اصلی آموزش قبولی در آزمون نظام مهندسی آکادمی عمران در این آموزش تمرکز بر مباحث مهم تر است تا بتوانید زمان خود را در حین آزمون زمان برای پاسخگویی به سوالات به درستی مدیریت کرده و با کمبود زمان مواجه نشوید.

آکادمی عمران دارای مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای بوده و م ‌توانید از سایت و مراکز سازمان فنی و حرفه‌ای صحت این مجوز را استعلام بفرمایید. علاوه بر آن، آکادمی عمران در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت شناسایی شده و دارای نماد اعتماد الکترونیکی می باشد.

همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعطای لوگو به رسانه‌های برخط هویت صاحب آن‌ و صلاحیت وی را برای فعالیت احراز می کند که از این باب آکادمی عمران دارای نشان طلایی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال است که می توانید هر دو نشان ذکر شده را در بخش پابرگ سایت مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید