آیا جراحی اسلیو معده عوارض دارد؟

با اینکه جراحی اسلیو معده مزایای زیادی دارد، اما مانند جراحی های دیگر عوارضی هم دارد که این عوارض تا حد زیادی قابل کنترل هستند و آنقدر جدی نیستند.

پزشکان این عمل را به دلیل ایمنی بالا به افرادی که قصد کاهش وزن دارند و نتوانسته اند با هیچ روش دیگری وزن کم کنند، توصیه می کنند. در صورتی که کاندیدای مناسبی برای این جراحی باشید و پزشکی با مهارت و تخصص برای خود انتخاب کرده باشید، هیچ مشکلی برای شما پیش نمی آید.

علاوه بر این پزشک نیز توصیه هایی برای مراقبت های بعد از جراحی به شما ارائه می دهد که شما بایستی به همه آن توصیه ها از جمله فعالیت بدنی، مصرف مکمل ها، رژیم غذایی مناسب و… توجه داشته باشید تا در روند کاهش وزن به مشکلی بر نخورید. سپس شما با انجام مراقبت ها و توصیه های پزشک کمتر دچار عوارض اسلیو معده می شوید. در ادامه قصد داریم درباره عوارض اسلیو معده به شما توضیح دهیم.

لیست عوارض عمل اسلیو معده

عوارض اسلیو معده از ریزش مو، کمبود ویتامین D و درد بعد از اسلیو معده گرفته تا عفونت، خونریزی و احتمال آمبولی بعد از اسلیو معده که احتمال بروز همه آن ها در بیماران وجود دارد. حال در این بخش تک تک عوارض احتمالی اسلیو معده را بررسی خواهیم کرد:

66C90C1A 9B23 4F20 8Fb0 C677612D1A70 Jpg

ریزش مو

برخی از افراد پس از جراحی اسلیو معده، ریزش مو در ماه های اول را تجربه می کنند. نگران نباشید، این ریزش مو کاملا طبیعی است و به دلیل استرس زیاد جراحی می باشد.

در حقیقت ریزش مو تنها در تار مو اتفاق می افتد و فولیکول های مو پا برجا می مانند. اما در صورت ریزش مو، رشد موها بعد از گذشت چند ماه از جراحی دوباره شروع می شود.

کمبود ویتامین D

در عمل اسلیو معده، روند گوارش تغییری نمی کند و همچنین معده دست نخورده باقی می ماند به همین دلیل فرد بعد از جراحی دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی نمی شود. اما افرادی که از اضافه وزن رنج می برند و یا بیماری چاقی دارند، کمبود ویتامین D در آنها بسیار شایع می باشد.

حالت تهوع

حالت تهوع پس از عمل اسلیو معده طبیعی و قابل انتظار می باشد که دلایل مختلفی هم دارد:

  • تغییر رژیم غذایی: در صورتی که پس از عمل اسلیو معده حجم بالایی غذا مصرف کنید، دچار حالت تهوع می شوید که برای جلوگیری از آن بایستی رژیم غذایی که پزشک به شما ارائه داده را رعایت کنید و به اندازه غذا مصرف کنید.
  • زخم معده : ترک سیگار قبل از عمل اسلیو معده یکی از مهم ترین اقدامات می باشد، در صورت بی توجهی و ادامه مصرف سیگار موجب افزایش ترشح معده و ایجاد زخم معده پس از جراحی اسلیو می شوید.
  • نشتی معده : در صورتی که شخص در روزهای اول بعد از عمل دچار تهوع، درد شکم، عدم اشتها، استفراغ مکرر، تیره شدن ادرار، احساس عطش، ورم کردن شکم، تنگی نفس و افزایش ضربان قلب و تنفس و تب شود بایستی سریعا برای معاینه به پزشک مراجعه کند؛ به دلیل اینکه احتمال نشتی معده وجود دارد.
  • داروهای بیهوشی: برخی از افراد به دلیل عوارض داروهای بیهوشی ممکن است برای مدت زمانی کوتاه تهوع داشته باشند.

B0342D38 4A23 47E5 9898 B750A7Dc334B Jpg

بوی بد دهان

دو تا از دلایل اصلی بوی بد دهان پس از اسلیو معده عبارت است از:

  • متابولیسم کتوزیس (بدن در صورت تامین انرژی بجای کربوهیدرات شروع به سوختن چربی می کند و در نتیجه کتون بادی تولید و وارد خون می شود و از هوای تنفسی استون دفع می شود، در حقیقت دهان بوی استون می دهد)
  • سیگار هم یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان می باشد.

سرگیجه

سرگیجه یکی از عوارض شایع اسلیو معده می باشد که دلایل مختلفی دارد که عبارتند از:

  • باقی ماندن داروهای بیهوشی در بافت چربی: داروهای بیهوشی با گذر زمان و ظرف ۲ روز از بافت های چربی آزاد می شوند و موجب سرگیجه در افراد می شوند.
  • کم آبی بدن پس از عمل: یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلایل سرگیجه، کم آبی بدن پس از عمل اسلیو معده و عدم مصرف آب کافی است.
  • کاهش قند خون: جراحی اسلیو معده به عنوان درمان دیابت نوع ۲ یاد می شود که موجب بهبود عملکرد غدد ترشح انسولین و کاهش قند خون می شود. برخی از بیماران پس از عمل دوره های کاهش قند خون (هایپوگلایسمی) را تجربه می کنند که کاملا موقت و گذرا می باشند.

درد شانه

همانطور که می دانید عمل اسلیو معده با روش لاپاراسکوپی انجام می شود که در جراحی با این روش برای دیدن اندام های داخلی، شکم را با کمک گاز کربنیک و یا همان دی اکسید کربن با سرعت ۱ تا ۲ لیتر در دقیقه پر می کنند تا به فشاری حداقل ۱۳ تا ۱۵ میلی متر جیوه برسد.

این فشار در موقع انجام لاپاراسکوپی موجب کشش عضلانی شکم و دیافراگم می شود که باعث می شود بیمار پس از به هوش آمدن در قسمت شکم و شانه ها احساس گرفتگی و درد کند که این اتفاق موقت و گذرا است.

E0D8D912 9Cc7 4A50 Af9F F437Bca03413 Jpg

سخن پایانی

اسلیو معده یکی از پرطرفدارترین عمل های لاغری در جهان است که جراح لاغری در طی این عمل تا ۸۰ درصد از معده را جدا می کند که موجب کاهش وزن سریع می شود.

کسانی که تحت این عمل قرار می گیرند بایستی نزد جراحی این عمل را انجام دهند که تخصص و مهارت کافی در این زمینه داشته باشد و توصیه های لازم درباره مراقبت های بعد از عمل که شامل تغذیه، فعالیت بدنی و به طور کلی سبک زندگی است را بدهد.

همچنین دوره بهبودی بعد از جراحی ممکن است ۶ هفته طول بکشد و گاهی فرد مجبور می شود از مکمل ها و داروهای خاص تا مادام العمر استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید