ایران در المپیک چند مدال دارد+اولین ها و بهترین های المپیک

از اولین حضور رسمی ایران در المپیک تابستانی ۱۹۴۸ تا امروز، ورزشکاران ایرانی همواره توانسته‌اند با تلاش و استعداد خود، موفقیت‌های بزرگی را برای کشورشان به ارمغان بیاورند. طی این دوره زمانی، ورزشکاران ایرانی توانسته‌اند مجموعا ۸۶ مدال را به خانه برسانند و نام کشور خود را در رده‌بندی جهانی المپیک به خوبی ارتقا دهند. این موفقیت‌ها نشان از تلاش، اراده و استعداد بالای ورزشکاران ایرانی دارد که با حضور در رقابت‌های بین‌المللی، افتخارات زیادی را برای کشور خود به ارمغان آورده‌اند.

در طول ۱۹ دوره از بازی‌های تابستانی المپیک، ۶۸ ورزشکار ایرانی توانستند ۲۷ مدال طلا، ۲۸ مدال نقره و ۳۱ مدال برنز را برای کشور خود به ارمغان بیاورند. این دستاورد‌های بزرگ نشان از تلاش، استعداد و اراده قوی ورزشکاران ایرانی در مسابقات بین‌المللی است و نشان از ارتقای ورزش ایران به سطح جهانی می‌باشد. این مدال‌ها نه تنها برای ورزشکاران بلکه برای تمام مردم ایران منبع افتخار و خوشحالی است.

بیشتر بخوانید:

نخستین حضور

نخستین حضور یک ایرانی در بازی‌های المپیک به دوره دومین المپیک در پاریس برمی‌گردد. در این دوره، فریدون ملکم در رشته اپه، در قسمت انفرادی شرکت کرد و در دور اول با شکست مواجه شد و از رقابت حذف شد. این حضور ایرانی در المپیک نشان از تلاش و تلاش برای پیوستن به جامعه بین‌المللی و رقابت با ورزشکاران دیگر داشت. اگرچه فریدون ملکم در این المپیک موفقیتی نداشت، اما حضورش تاریخی بود و نشان از اراده و انگیزه ورزشی ایرانیان برای رقابت در سطح بین‌المللی بود.

تعداد ورزشکاران ایران در المپیک ۲۰۲۴

تعداد ورزشکاران ایران در المپیک ۲۰۲۴

نخستین مدال ها ایران در المپیک

جعفر سلماسی اولین ایرانی بود که در مسابقات المپیک مدال برنز را به خانه برد و این اتفاق در المپیک ۱۹۴۸ در لندن رخ داد. پس از او، امامعلی حبیبی توانست در المپیک ۱۹۵۶ در ملبورن مدال طلا را برای ایران به ارمغان بیاورد و این اتفاق باعث افتخار و سرافرازی برای مردم ایران شد. این دو قهرمان ایرانی نشان دادند که با تلاش و تمرین می‌توانند به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنند و به نام کشور خود افتخار بیشتری بیاورند.

کیمیا علیزاده، نخستین زن ایرانی است که در مسابقات المپیک مدال گرفت و این امر او را به یک اسطوره ورزشی در کشورش تبدیل کرده است. در المپیک ۲۰۱۶ ریو، او در وزن ۵۷ کیلوگرم تکواندو برنز گرفت و با کسب این مدال در سن ۱۸ سالگی، عنوان جوان‌ترین مدال‌آور ورزش ایران در تاریخ المپیک‌ها را به خود اختصاص داد. این دستاورد بزرگ نشان از تلاش، استعداد و پشتکار او در دنیای ورزش دارد و او به عنوان یک نماینده پرافتخار ورزش زنان ایران شناخته می‌شود.

مدال آوران طلای المپیک ایران

مدال آوران طلای المپیک ایران

دوره ها

تا به کنون، ایران ۱۹ بار در المپیک شرکت کرده است، که شامل ۲۷ مدال طلا می‌شود. این شرکت‌ها شامل یک بار در دوران قاجار در سال ۱۹۰۰، ۸ بار در دوران پهلوی (۴ طلا) و ۱۰ بار در دوران جمهوری اسلامی (۲۳ طلا) بوده است. از سال ۱۸۹۶ تا ۲۰۲۰، المپیک ۲۹ بار برگزار شده است و ایران در آن شرکت نکرده است، با این حال در دوران قاجار ۶ بار، پهلوی ۳ بار و جمهوری اسلامی ۲ بار المپیک را از سوی خود تحریم کرده است.

تحریم بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۰ مسکو از سوی ایران، یک مسئله پیچیده بود که در بین دولتمردان ایران بحث و جدل‌های زیادی ایجاد کرد. برخی از مقامات ایران مخالف حضور تیم ملی ایران در این بازی‌ها بودند به دلیل جنگ شوروی با افغانستان که آن زمان ادامه داشت. اما برخی دیگر این اقدام را به عنوان یک فرصت برای تقویت روابط بین‌المللی و ارتقای وضعیت ورزش ایران می‌دیدند. در نهایت، با توجه به شرایط سیاسی و نظرسنجی‌های انجام شده، تصمیم گرفته شد که ایران از حضور در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۰ مسکو منع شود.

تحریم بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۴ لس‌آنجلس به دلیل اظهارات منفی رهبر انقلاب اسلامی، سید روح‌الله خمینی، در مورد ایالات متحده آمریکا انجام شد. این تحریم توسط شوروی و متحدانش نیز پیروی شد. با این حال، در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۹۶ آتلانتا، ایران تصمیم به شرکت گرفت. این اقدام نشان داد که ایران از کشورهای کمترین تعدادی است که در دو دوره المپیک ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ تحریم شده بودند، اما در سال‌های بعد برای شرکت در رقابت‌های المپیک آماده شدند.

رتبه ایران در المپیک ۲۰۲۰

رتبه ایران در المپیک ۲۰۲۰

بهترین نتایج ایران در المپیک

در المپیک ۲۰۱۲ لندن، تلاش و تلاش ورزشکاران ایرانی به نتایج بسیار قابل توجهی منجر شد. با کسب ۷ مدال طلا و مجموع ۱۳ مدال، ایران توانست رتبه ۱۲ جهان را کسب کند که این انجام بود که بهترین نتیجه کل تاریخ المپیک برای این کشور بود. این دستاورد های ورزشی، نشان از توانمندی و استعداد بالای ورزشکاران ایرانی در رقابت های بین المللی است و باعث افتخار و سرافرازی برای مردم ایران شده است.

از لحاظ رتبه، ایران در ۱۸ دوره شرکت در بازی‌های تابستانی المپیک، بهترین نتیجه خود را در المپیک ۲۰۱۲ لندن کسب کرد و رتبه ۱۲ جهان را به دست آورد. در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن نیز ایران رتبه ۱۴ و در المپیک ۱۹۶۸ مکزیکو سیتی رتبه ۱۹ را کسب کرد. این نتایج نشان از پیشرفت و تلاش برای بهبود عملکرد ورزشی کشور ایران در رقابت‌های بین‌المللی است.

رتبه ایران در المپیک 2024

رتبه ایران در المپیک ۲۰۲۴

ایران با ۷ مدال طلا در المپیک ۲۰۱۲ لندن و ۳ مدال طلا در المپیک ۲۰۲۴ پاریس از لحاظ مدال آوری برتری داشته است. همچنین، با ۱۳ مدال در المپیک ۲۰۱۲ و ۱۰ مدال در المپیک ۲۰۲۴، ایران بهترین نتیجه تاریخی خود را در بازی‌های المپیک به دست آورده است. ورزش‌های کشتی با ۵۳ مدال و وزنه‌برداری با ۲۰ مدال، دو ورزش پرافتخار و موفقیت‌آمیز ایران در المپیک محسوب می‌شوند.

جدول مدال‌های ایران در المپیک

المپیکطلانقرهبرنزمجموعرتبه
یونان ۱۸۹۶ آتنشرکت نداشت
فرانسه ۱۹۰۰ پاریس۰۰۰۰۰
۱۹۰۴–۱۹۳۶شرکت نداشت
بریتانیای کبیر ۱۹۴۸ لندن۰۰۱۱۳۴
فنلاند ۱۹۵۲ هلسینکی۰۳۴۷۳۰
استرالیا ۱۹۵۶ ملبورن۲۲۱۵۱۴
ایتالیا ۱۹۶۰ رم۰۱۳۴۲۷
ژاپن ۱۹۶۴ توکیو۰۰۲۲۳۴
مکزیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی۲۱۲۵۱۹
آلمان غربی ۱۹۷۲ مونیخ۰۲۱۳۲۸
کانادا ۱۹۷۶ مونترآل۰۱۱۲۳۳
اتحاد جماهیر شوروی ۱۹۸۰ مسکوشرکت نکرد (تحریم کرد)
ایالات متحده آمریکا ۱۹۸۴ لس‌آنجلسشرکت نکرد (تحریم کرد)
کره جنوبی ۱۹۸۸ سئول۰۱۰۱۳۶
اسپانیا ۱۹۹۲ بارسلون۰۱۲۳۴۴
ایالات متحده آمریکا ۱۹۹۶ آتلانتا۱۱۱۳۴۳
استرالیا ۲۰۰۰ سیدنی۳۰۱۴۲۷
یونان ۲۰۰۴ آتن۲۲۲۶۲۹
چین ۲۰۰۸ پکن۱۰۱۲۵۲
بریتانیای کبیر ۲۰۱۲ لندن۷۵۱۱۳۱۲
برزیل ۲۰۱۶ ریو۳۱۴۸۲۵
ژاپن ۲۰۲۰ توکیو۳۲۲۷۲۷
فرانسه ۲۰۲۴ پاریس۳۵۲۱۰
مجموع۲۷۲۸۳۱۸۶۴۳

 

کلمات کلیدی:

ایران در المپیک ۲۰۱۲/ سهمیه های ایران در المپیک ۲۰۲۴/ اولین مدال ایران در المپیک ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید