خودباوری چگونه بر موفقیت ما در زندگی موثر است؟

شاید با خود فکر می‌کنید بعضی افراد مهره مار دارند! آن‌ها در هر جمعی محبوب‌اند و کارهایشان را درست و بی‌نقص انجام می‌دهند،اما باور کنید مهره مار افسانه‌ای بیش نیست. در واقع این خودباوری است که به افراد کمک می‌کند تا با چالش‌های شخصی و حرفه‌ای مقابله کنند.

خودباوری

هر چقدر هم که مهارت‌های بی‌نظیری داشته باشید ولی خودتان را باور نکنید، موفق نخواهید شد. برای داشتن خودباوری برای قدم اول باید اول ذهن خود را تغییر دهیم و با تاثیرات آن آشنا شویم.

در این مقاله با هم می‌خوانیم که خودباوری چگونه بر موفقیت ما در زندگی تاثیر می‌گذارد. با ما همراه باشید تا گامی در جهت موفقیت بردارید.

تعریف خودباوری؛ باور به خود و توانایی‌ها

خودباوری به عنوان یک ویژگی روانشناختی مهم، بر اعتقاد به توانایی‌ها، استعدادها و ارزش‌های شخصی تأکید دارد. این مفهوم مانند پله‌ای است که افراد را از عدم اعتماد به نفس به مرحله‌ای از اعتماد کامل هدایت می‌کند. افزایش این اعتماد به نفس، به افراد انرژی و انگیزه بیشتری برای تحقق اهداف‌شان می‌بخشد و آن‌ها را در مسیر موفقیت یاری می‌کند تا گام‌های مؤثری بردارند.

در روانشناسی، مطالعات به‌وضوح تایید کرده‌اند که خودباوری با سلامت روان ما رابطه مستقیمی دارد. همچنین خودباوری در زندگی تحت تاثیر عوامل زیادی از جمله شرایط اجتماعی، ژنتیک، سن و تجربیات زندگی قرار می‌گیرد و یک چیز ثابت در تمام طول عمر نیست. این واقعیت ما را خوشبین می‌کند که احتمالا بتوانیم خودباوری را در وجود خود از نو بسازیم.

تاثیرات خودباوری بر موفقیت

خودباوری به طور مستقیم در رفتار‌ها و تصمیمات ما اثر می‌گذارد. همچنین مانند یک قدرت درونی عمل می‌کند تا با چالش‌های شخصی و حرفه‌ای در زندگی مقابله کنیم. ما با کمک خودباوری انعطاف‌پذیر و خوش‌بین می‌شویم و شکست‌های خود را به معنای باختن قلمداد نمی‌کنیم. تعدادی از تاثیرات خودباوری بر موفقیت را در ادامه برای شما ذکر کرده‌ایم.

تاثیرات خودباوری بر موفقیت

افزایش مهارت‌های ارتباطی؛ بیان موثر و قاطعانه

مهارت‌های ارتباطی شامل گوش دادن فعال، بیان موثر و نشانه‌های غیرکلامی است. خودباوری نقش موثری در مهارت‌های ارتباطی دارد و به افراد کمک می‌کند تا افکار و عقاید خود را به‌وضوح بیان کنند. یک فرد با خودباوری بالا صریح و قاطعانه سخن می‌گوید و می‌تواند در روابط شخصی و کاری موفق باشد. همچنین این افراد حد و مرز‌های مشخصی را برای روابط تعیین می‌کنند که باعث صرفه‌جویی در زمان‌شان می‌شود.

افزایش انعطاف‌پذیری؛ تاب‌آوری در‌مقابل چالش‌ها

انعطاف‌پذیری یعنی توانایی تاب‌آوری مشکلات و مقابله با آن‌ها که در جنبه‌های مختلف زندگی اهمیت بسیاری دارد. افراد با خودباوری بالا به چالش‌ها به عنوان فرصت‌هایی برای رشد نگاه می‌کنند، نه موانعی بر سر راهشان. این طرز فکر به آن‌ها کمک می‌کند تا از شکست‌ها درس بگیرند و قوی‌تر ظاهر شوند. همچنین این افراد به‌طور متوسط امید و انگیزه بیشتری نسبت به افراد دیگر دارند و همین موضوع موجب می‌شود تا در کارها پیشرفت بیشتری داشته باشند.

پیشرفت شغلی

پیشرفت شغلی؛ ریسک‌پذیری بیشتر

خودباوری نیرو محرکه پیشرفت شغلی است. فردی با خودباوری بالا به توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود اعتماد دارد، بنابراین بیشتر ریسک می‌کنند و به‌دنبال نقش‌های رهبری است. در مقابل، یک فرد با خودباوری کم در شغل خود منفعل است و نمی‌خواهد از دایره امن خود خارج شود. در واقع فرصت‌ها و ایده‌ها تنها برای کسانی است که پذیرنده آن‌ها باشند، وگرنه کسی که خود را باور ندارد، به فرصت‌ها بی‌اعتناست.  در واقع این افراد معمولا از قضاوت‌های دیگران در‌مورد خودشان واهمه دارند و از اجرای ایده‌های خود می‌پرهیزند.

نگرش ذهنی مثبت؛ پیدا کردن راه‌حل به‌جای شکایت

افرادی که خودباوری زیادی دارند، به جای تمرکز بر مشکلات، بر راه‌حل‌های آن‌ها تمرکز می‌کنند. این طرز فکر مثبت باعث سلامت روان می‌شود و به جامعه نیز کمک فراوانی می‌کند. این افراد با احتمال بیشتری از سایرین در کار خود شکوفا می‌شوند، زیرا زمانی که افراد دیگر در حال شکایت از وضع موجود هستند، آن‌ها دارند راهکار‌های حل مسائل را جستجو می‌کنند.

نگرش ذهنی مثبت

سلامت فیزیکی؛ ارتباط ذهن و بدن

در کمال‌ تعجب خودباوری تاثیرات محسوسی بر سلامت جسمی دارد. در واقع افرادی با خودباوری بالا سبک زندگی سالم‌تری را انتخاب کرده و استرس‌های زندگی خود را بهتر مدیریت می‌کنند. از طرفی سلامت جسمی نیز بر خودباوری تاثیر می‌گذارد. به‌طوری‌ که اگر از سلامت جسمی برخوردار باشیم، بهتر فکر می‌کنیم و تصمیمات صحیح‌تری می‌گیریم.

ایجاد نبوغ؛ تفاوت اصلی نابغه‌ها با معمولی‌ها در خودباوری است!

شاید باورش برای عده‌ای سخت باشد ولی ساختار مغزی ما دقیقا مشابه ساختار مغزی ارسطو، بودا و شکسپیر است. ممکن است فکر کنیم آن‌ها تحت آموزش‌های خارق‌العاده‌ای بوده‌اند یا ذاتا انسان‌های نابغه‌ای هستند، اما واقعیت این است که آموزشی که به ما ارائه شده و امکانات آموزشی و ابزار‌های ما مشابه یا حتی بسیار بهتر از زمان آن‌هاست.

در واقع عاملی که بین ما و افراد نابغه تفاوت ایجاد می‌کند، باوری است که فرد نسبت به توانایی‌های خود دارد. رالف والدو امرسون، نویسنده آمریکایی می‌گوید:«نوابغ به چیزهایی فکر می‌کنند که ما صرفا فراموش کردیم به آن‌ها فکر کنیم.»  به عبارت دیگر نابغه‌ها افکار متفاوتی از ما ندارند، بلکه آن‌ها آموخته‌اند به افکارشان بها دهند. آن‌ها این شجاعت را داشته‌اند که به افکارشان پایبند باشد، حتی زمانی‌که با افکار اکثریت جامعه مشابه نباشد. 

اگر می‌خواهیم در زندگی شخصی و کاری خود فرد تاثیرگذار و موفقی باشیم، باید خود و توانایی‌هایمان را باور کنیم. خودباوری باعث بهبود روابط عمومی ما با همکاران و دوستانمان می‌شود. یک فرد با خودباوری بالا در مقابله با چالش‌های شخصی و حرفه‌ای از خود تاب‌آوری و انعظاف‌پذیری زیادی نشان می‌دهد. او مطمئن است که برای مشکلات بالاخره راه‌حل مناسبی می‌یابد.در نهایت این ویژگی‌ها باعث پیشرفت و موفقیت فرد می‌شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها