راهنمای خرید سیستم گیمینگ مناسب گیم و بازی

سیستم گیمینگ

با توجه به شرایط اقتصادی امروز خریداری سیستم های گیمینگ رده بالا، کمی هزینه بر است؛ اما «بودجه مالی کمتر» لزوماً به معنای عدم توانایی خرید یک سیستم گیمینگ قدرتمند نیست! و میتوان با داشتن یک راهنمای کامل برای خرید کامپیوتر گیمینگ به سیستم مورد نیاز خود رسید. در حالیکه جذابیت و قدرت عملکرد کامپیوترهای گیمینگ رده بالا انکارناپذیر است؛ جالب است بدانید که اغلب بازی های ویدیویی مشهور با سخت افزارهای رده متوسط نیز عملکرد ایده آل و تجربه گیمینگ فراگیر و همه جانبه ای را برای کاربران خود رقم می زنند! در حال حاضر سازندگان بزرگ قطعات کامپیوتری نظیر: «اینتل، AMD، انویدیا، کورسیر، کروشیال و ..» با در نظرگیری نیازهای اساسی کاربران و بودجه مالی طبقات اقتصادی مختلف، سخت افزارهای گوناگون و قیمت سیستم گیمینگ مناسب با کاربری های متنوعی را روانه بازار می کنند.

معیارهای کلی راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ حرفه ای چیست؟

کامپیوتر گیمینگ

اطلاع از داده‌های فنی در حوزه پردازنده مرکزی، کارت گرافیک، هارد، سیستم خنک کنندگی و منبع تغذیه یا پاور، می‌تواند به شما در انتخاب سیستم گیمینگ کمک کند. هر چه دانش فنی شما کامل‌تر و به روزتر باشد، هنگام خرید کامپیوتر ، مانیتور یا کیس گیمینگ انتخاب دقیق‌تر و بهینه‌تری خواهید داشت و قیمت کامپیوتر گیمینگ را کاهش دهید. در ادامه سعی می‌کنیم برخی از اصلی‌ترین معیارهای راهنمای خرید سیستم گیمینگ بالا رده را بررسی کنیم.

مادربرد (Motherboard)؛ پایه و اساسی برای خرید سیستم گیمینگ!

مادربرد پایه و اساس سیستم است. چرا که تمام قطعات به مادربرد متصل می‌شوند. در انتخاب مادربرد باید حساسیت بالاتری به خرج دهید. چرا که ارتقا سیستم شما در سال‌های آینده به قدرت و ظرفیت ماردبرد کامپیوترتان بستگی دارد.

برای خرید سیستم‌ گیمینگ بالارده، مادربردهای حرفه‌ای مبتنی بر چیپست‌های اینتل Z690 یا Z790 یا چیپست‌های ایندی X670 یا X670E توصیه می‌شوند. این چیپست‌ها پشتیبانی کاملی از آخرین پردازنده‌های نسل جدید، پورت‌های سریع M2، اورکلاکینگ حرفه‌ای و دیگر ویژگی‌های پیشرفته خواهند داشت. برندهای مادربرد مانند (ایسوس، گیگابایت، ام‌اس‌آی) گزینه‌های خوبی برای سیستم گیمینگ بالارده هستند.

پردازنده مرکزی (CPU)؛ آخرین پردازنده‌های قدرتمند را خریداری کنید!

پردازنده (cpu) باید از نظر قدرت با کارت گرافیک همخوانی داشته و سریع عمل کند. سری intelو amd از انتخاب‌های رایج در پردازنده مرکزی هستند.

برای سیستم‌های گیمینگ بالارده، آخرین پردازنده‌های قدرتمند اینتل Core i9-13900K و Core i9-14900K یا رایزن Ryzen 9 7950X توصیه می‌شوند. این پردازنده‌ها از هسته‌های پردازشی زیاد، فرکانس بالا و پشتیبانی از فناوری‌های جدید مانند (Hyper-Threading اینتل) و (SMT ایندی) برخوردار هستند. تعداد هسته‌ها، فرکانس و حافظه کش بزرگ‌تر نیز در بهبود عملکرد گیمینگ مؤثر است.

فن خنک کننده سی پی یو یا کولینگ:

خنک‌کنندگی قوی برای سیستم‌های گیمینگ بالارده ضروری است. سیستم خنک‌کننده در زمان اجرای بازی باید از نفوذ گرما جلوگیری کند. خنک ماندن قطعات سیستم در حین اجرای بازی‌های سنگین به افزایش عمر سیستم و قطعات آن کمک می‌کند.

سیستم‌های خنک‌کننده مایع All-in-One (AIO) مانند محصولات کورسیر، دیپ کول، گرین و … برای خنک‌کردن پردازنده توصیه می‌شوند. برای کارت گرافیک نیز می‌توان از خنک‌کننده‌های هیبریدی یا مایع سفارشی استفاده کرد. تهویه کافی و انتخاب یک کیس بزرگ با جریان هوای مناسب نیز حائز اهمیت است.

کارت گرافیک (GPU)؛ از مهم‌ترین و اصلی ترین قطعات کامپیوتر گیمینگ!

Vga

کارت گرافیک یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین قطعات در راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ بالا رده، میان رده و حتی پایین رده است. کارت گرافیک قدرتمند به شما در اجرای بازی‌های حجیم و باکیفیت کمک فراوانی می‌کند.

انویدیا GeForce RTX 4090 یا ۴۰۸۰ و ایندی Radeon RX 7900 XTX یا ۷۹۰۰ XT از جدیدترین و قدرتمندترین کارت‌های گرافیک برای گیمینگ بالارده هستند. حافظه گرافیکی بزرگ (۲۴ یا ۱۶ گیگابایت)، پردازش نوری ریزهندسی (RT)، پردازنده تنزیل نرخ (Tensor) و دیگر فناوری‌های پیشرفته در این کارت‌ها، بازی‌هایی با گرافیک واقع‌گرایانه در رزولوشن‌ها و نرخ بروزرسانی بالا را ممکن می‌سازند.

حافظه یا رم (RAM)؛ ضرورتی برای بارگذاری سریع بازی‌‌ها!

حافظه کافی برای بارگذاری سریع بازی‌ها، نرم‌افزارها و پردازش چندگانه ضروری است. حداقل ۳۲ گیگابایت حافظه رم DDR5 با سرعت ۵۶۰۰ مگاهرتز یا سریع‌تر برای سیستم های گیمینگ بالا رده لازم است. می توانید از برندهای معتبر مانند: کوروییر، جیل و جی.اسکیل  رم را برای سیستم‌های گیمینگ بالارده انتخاب کنید.

درایوهای ذخیره‌سازی؛ هارد SSD و HDD را ترکیب کنید!

در کامپیوترهای گیمینگ بالا رده دو ترکیب درایو پیشنهاد می‌شود:

  1. درایوهای SSD با ظرفیت ۲ ترابایت یا بیشتر برای نصب ویندوز، بازی‌ها و برنامه‌ها
  2. و یک یا چند درایو HDD با ظرفیت ۴ ترابایت یا بیشتر برای ذخیره داده‌ها و فایل‌های بزرگ

در انتخاب هارد سیستم گیمینگ بالا رده می‌توانید از درایوهای SSD سریع مانند M2 NVMe از سامسونگ یا سیگیت استفاده کنید.

منبع تغذیه یا پاور؛ منبعی برای تأمین نیازهای قطعات سخت افزاری سیستم!

برای سیستم‌های گیمینگ بالارده قدرتمند، یک منبع تغذیه با توان ۱۰۰۰ وات یا بیشتر از برندهای معتبر مانند کورسیر، ایسوس، گرین و … ضروری است. چرا که انتخاب منبع تغذیه‌ برای تأمین برق قطعات سخت‌افزاری مانند: کارت گرافیک، پردازنده و حافظه مهم است. 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها