سه دستگاه پر قدرت در صنعت لیزر ایران

صنعت لیزر یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز در حوزه تولید و ساخت است که کاربردهای گسترده‌ای در برش فلزات دارد. دستگاه‌های برش لیزری فلزات با استفاده از پرتوهای متمرکز لیزر، قادر به ایجاد برش‌های دقیق و تمیز در انواع فلزات مانند فولاد، آلومینیوم و مس هستند. این دستگاه‌ها به دلیل دقت بالا، سرعت عملکرد و کاهش ضایعات، به‌ویژه در صنایع خودروسازی، هوافضا و تولید قطعات صنعتی بسیار محبوب شده‌اند. همچنین، برش لیزری امکان برش‌های پیچیده با کمترین نیاز به پردازش‌های اضافی را فراهم می‌کند، که بهره‌وری و کیفیت تولید را بهبود می‌بخشد.

پاسارگاد ماشین

در ادامه به سه دستگاه مهم این صنعت اشاره می کنیم:

دستگاه برش فلزات

این دستگاه از ابزارهای جدید و فوق العاده برای برش دقیق فلزات است. با ظهور دستگاه های لیزر، برش و حکاکی روی فلزات هم آسان تر شد و شما با خیال راحت در کسب و کار خودتان اگر با فلزات سر و کار دارید، از این دستگاه استفاده کنید. 

در دستگاه برش فلزات EV30، انرژی پرتوها معمولا افت پیدا نخواهد کرد؛ به همین دلیل است که این دستگاه می تواند ۲۴ ساعته کار کند و راندمان کاری شما را بالا ببرد. این یکی از مزیت های این دستگاه است که بسیاری از کارفرما ها ترجیح می دهند برای برش فلزات، از دستگاه لیزر فایبر استفاده کنند.

برای این که اشعه لیزر تولید شده، قدرت بالایی داشته باشد تا بتواند فلزات را برش دهد، از فیبر نوری کمک می گیرند؛ فیبر نوری باعث تقویت اشعه لیزر می شود و می تواند آن را به سمت لنز انتقال دهد. زمانی که اشعه شدت بیشتری پیدا کرد، در یک محفظه کوچک متمرکز می شود و سپس به صورت یک اشعه بسیار قوی تر خارج می شود که می تواند فلزات را هم برش دهد. 

ویژگی های دستگاه برش فلزات EV30

  • دارای توان لیزر ۱۵۰۰، ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ وات
  • ابعاد میز کار دستگاه ۱۵۰۰×۳۰۰۰ میلی متر
  • برش کاملا دقیق و دقت بالا
  • قابلیت برش فلزات (مثل آهن، آلومینیوم، برنج و استیل) در ضخامت های مختلف

کاربرد دستگاه برش فلزات EV30

  • صنایع هوافضا
  • صنایع خودروسازی
  • صنعت پزشکی
  • صنعت جواهرات
  • صنعت الکترونیک
  • صنعت خورشیدی
  • صنعت کشتی سازی
  • ساخت سازه های محکم و بزرگ فلزی و فولادی
  • تولید ماشین آلات و تجهیزات برقی
  • ساخت کابین آسانسور

دستگاه فایبر مارکینگ

دستگاه فایبر مارکینگ‌ (FiberMarking) یا دستگاه برش طلا و دستگاه حکاکی طلا، راه حلی مقرون به صرفه برای برش و حکاکی لیزری سریع و با کیفیت بالا روی فلزات و غیر فلزات مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه‌های لیزر ما قوی‌ترین، دقیق‌ترین و قابل اعتمادترین دستگاه های موجود در بازار ایران هستند.

این دستگاه با توجه به ظرافت و دقتی که در برش و حکاکی طلا و نقره دارد، به دستگاه لیزر طلاسازی مشهور است؛ دستگاه فایبر مارکینگ با قدرت ۵۰ وات، می تواند طلا را تا ضخامت ۲ میلی متر برش دهد.

مهمترین قطعه در این دستگاه، سورس لیزر است که با توجه به توان سورس دستگاه، می توانید طلا و نقره را در ضخامت های مختلف برش دهید.

از جمله مزیت های این دستگاه می توان به اندازه کوچک، سرعت بالا، وزن سبک و از همه مهمتر کاربری آسان آن اشاره کرد؛ دستگاه فایبر مارکینگ به صورت پیش فرض می تواند عملیات حکاکی را تا حداکثر سرعت ۱۰۰۰۰ میلی متر در ثانیه انجام دهد.

کاربرد دستگاه فایبر مارکینگ

کاربرد دستگاه لیزر طلاسازی بسیار متنوع است. با این دستگاه می توان ورق های طلا را با دقت بالا تا ۱.۵ میلی متر برش دهید. برای ساخت پلاک های دو بعدی طلا می توان از این دستگاه استفاده کرد. 

نام اصلی این دستگاه ها، دستگاه فایبر مارکینگ است؛ همانطور که از اسم دستگاه مشخص است، برای مارک زنی و حکاکی روی فلزات و غیر فلزات کاربرد دارد. در واقع به راحتی می توانید داخل حلقه ها یا النگوهای طلا، اسم یا طرح مورد نظرتان را حکاکی کنید. 

امروزه در صنایع مختلف که با فلز سر و کار دارند، از این دستگاه به منظور حکاکی لوگو، بارکد، QR کد و مشخصات قطعات و حتی اجرای طرح های خاص و منحصر به فرد استفاده می شود. 

لازم به ذکر است که برای حکاکی روی فلزات، حتما نباید از دستگاه فایبر مارکینگ استفاده کنید؛ دستگاه های لیزر CO2، لیزر Yag هم کاربرد دارند اما بهترین روش صنعتی که کیفیت بالایی داشته باشد، باید به دنبال لیزر فایبر بروید.

دستگاه پرس برک

دستگاه پرس برک یا دستگاه خم فلزات به انگلیسی: CNC Press Brake Machine، دستگاهی است که برای خم کردن و شکل دادن به ورق یا صفحات فلزی، آهنی، فولادی و گالوانیزه به کار می رود. در صنعت، محصولات متعددی هستند که با استفاده از خم شدن ورق های فلزی ساخته می شوند و به همین دلیل تکنولوژی وارد این حوزه هم شده و هر روز دستگاه جدیدی برای اتوماسیون شدن کارها به بازار می آید که با سیستم های هوشمند CNC کار می کند. این دستگاه از یک سیستم کنترل عددی کامپیوتر یا همان CNC استفاده می کند تا حرکت فک ها را کنترل کند و خم های دقیق و تکرارپذیر ایجاد کند.

پرس برک CNC، دستگاه پر کاربردی است که محورهای کنترلی بیشتری از جمله محور R یا X برای حرکت عمودی پشت دستگاه، محور کنترل فشار و محور کنترل بالا دستگاه است؛ همچنین جعبه ابزاری برای شکل دهی و فرآیند شبیه سازی در آن وجود دارد. در واقع این دستگاه، عملیات خم کردن را با استفاده از کنترل ضربه های لغزنده به اندازه پشت دستگاه Guage (back) انجام می دهد. دستگاه پرس برک برای تولید قطعات با شکل های مختلف، انواع و اقسام قالب ها، پانچ های V شکل و همچنین کانال شکل در صنعت استفاده می شود.

این دستگاه از یک قسمت ثابت به نام ماتریس و یک قسمت متحرک به نام سنبه تشکیل شده است. ورق فلزی بر روی ماتریس قرار می گیرد و به کمک صفحاتی با اعمال فشار محکم می شود؛ سپس سنبه از بالا با اعمال فشار به ورق، نیرو وارد می کند و باعث ایجاد خم روی ورق می شود.

امروزه انواع مختلفی از پرس برک ها ساخته شدند که از نظر قدرت، دقت و سرعت با یکدیگر فرق دارند. یکی از عواملی که باعث ایجاد انواع مختلف پرس برک شده، منبع نیرویی است که برای ایجاد خمکاری روی فلز به کار برده می شود. این نیرو می تواند پنوماتیک، هیدرولیک، الکتریکی یا مکانیکی باشد که به طور کلی، دستگاه پرس برک هیدرولیکی بسیار قوی تر از سایر انواع است.

در دستگاه پرس برک هیدرولیکی، شما فقط تعداد قطعات مورد نیاز و زاویه خمش را در هر مرحله وارد می کنید و مراحل انتهایی خمیدگی هم با توجه به تنظیمات وارد شده، در کنترلر انجام می شود. این دستگاه عمدتا دارای یک سروو هیدرولیکی و یک خط کش پنجره ای است که برای تشکیل کنترل Closed-Loop استفاده می شود؛ به همین دلیل است که دقت کنترل، خم شدن و تغییر موقعیت بالا می رود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها