طراحی داخلی اصولی اتاق خواب و سالن پذیرایی

Da77A6Af 79B5 4663 Bd0A 049Ec033C92A Jpg

گذراندن وقت با اعضای خانواده و آشنایان و خواب خوب، دو عاملی هستند که هدیه دهنده انرژی خوب و روان و بدن سالم به بیشتر افراد هستند. از این رو، مهم است که دو بخش خانه که در خدمت این اهداف هستند را به درستی طراحی کنید. چیدمان درست وسایل و داشتن دکوراسیون جذاب، باعث و بانی کارآمد بودن این محیط ها می شوند. طراحی داخلی اصولی این قسمت ها، بستگی به شکل آن ها و نیازهای مختلف افراد دارد. شما با رعایت چند اصل مهم و ساده، این سختی را می توانید پشت سر بگذارید و کار خود را راحت کنید. در ادامه، اصول مهم برای طراحی داخلی اصولی اتاق خواب و سالن پذیرایی را به شما معرفی کرده و آن ها را شرح می دهیم.

چند اصل مهم برای طراحی داخلی اتاق خواب و سالن پذیرایی

برای اینکه سالن پذیرایی شما به محیطی کاربردی برای گذران وقت با اعضای خانواده، دوستان، آشنایان و سایر مهمان هایتان تبدیل شود و اتاق خوابتان جذاب و محل خوبی برای استراحت باشد، باید چند نکته و اصل مهم را در نظر داشته باشید که عبارت هستند از:

  1. انتخاب وسایلی با ابعاد مناسب

در هنگام طراحی داخلی سالن پذیرایی، باید وسیله هایی را انتخاب کنید که ابعادی متناسب با محیط داشته باشند. در سالن های پذیرایی، این وسیله ها قابل استفاده هستند: ست مبل و میزها شامل میز جلو مبلی و میزهای عسلی، میز تلویزیون، میز کنسول، ویترین.

در اتاق خواب هم انتخاب وسایلی با اندازه های مناسب مهم است. در این بخش، معمولاً این محصولات دیده می شوند: تخت، میز آرایش یا دراور آینه دار، کمد لباس، پاتختی، میز تحریر یا کامپیوتر یا گیمینگ، آینه قدی.

  1. در نظر گرفتن فضای عبور و مرور

برای اینکه بتوانید راحت از لابه‌لای وسیله های اتاق و سالن پذیرایی عبور کنید، بهتر است فاصله ای را بین آن ها در نظر بگیرید. به طور مثال، میز تلویزیون را به یکی از دیوارها بچسبانید و مبل ها و ست میزهای آن ها را روبروی این میز قرار دهید. کنسول را کمی دورتر از میز تلویزیون و جلوی همان دیوار گذاشته و ویترین را روبروی آن بگذارید. اگر به اندازه کافی جا دارید، بین این دو می توانید میز و صندلی ناهارخوری بگذارید؛ به شرطی که باز کردن درب کمدها یا کشوهای میز کنسول و رفت و آمد از اطراف ست میز و صندلی غذاخوری، برای شما سخت نباشد. در اتاق خواب هم حدالامکان از وسط قرار دادن تخت خواب خودداری کنید تا بتوانید راحت بین وسایل دیگر در رفت و آمد باشید.

  1. جدا کردن بخش های مختلف سالن

در صورتی که راهروی ورودی شما جدا از سالن پذیرایی نیست و با ورود به خانه سالن در معرض دید قرار می گیرد، باید بخش های مختلف را از هم جدا کنید. یک پارتیشن دارای آویز لباس، طبقه و کشو در نزدیکی درب ورودی بگذارید تا جلوی دید همگان را به سالن پذیرایی بگیرد. این پارتیشن، در نقش جاکفشی و جالباسی عمل می کند و به کفش ها و لوازم مختلف شما، نظم و ترتیب می بخشد. داخل طبقاتش، امکان قرار دادن لوازم دکوری را دارید تا ورودی منزلتان جذاب شود.

نوع چینش مبل ها، بستگی به تعداد آن ها دارد. گاهی مبل ها، ۶ نفره و به شکل ال طراحی می شوند. در این حالت، یکی از آن ها را دقیقاً روبروی پارتیشن جلوی درب ورودی می توانید بگذارید تا تشکیل یک بخش مجزا در سالن پذیرایی را دهد. گاهی هم ست مبل، ۸ نفره است. در این حالت، یکی از مبل های سه نفره را با فاصله کمی از پارتیشن باید گذاشت. مبل دیگر را روبروی آن باید قرار داد و دو مبل یکنفره را هم باید به دیوار کنار آن ها تکیه داد. در این حالت، مبل ها به شکل U در می آیند. چه ست مبل شش نفره داشته باشید و چه هشت نفره، میز تلویزیون باید روبروی آن ها و در امتداد دیواره طولی مخالف درب ورودی قرار گیرد.

در قسمتی که جدا از مبل ها قرار دارد، همانطور که گفتیم می توانید ویترین و میز کنسول و میز و صندلی ناهارخوری را بچینید. اگر جا برای این ها ندارید، می توانید میز و صندلی ناهارخوری را به آشپزخانه ببرید یا از مدل های تاشو و کمجا آن ها استفاده کنید. در صورتی که میز کنسول جا شد و جا برای ویترین نداشتید، یا قید خرید آن را بزنید و به جایش یک میز تلویزیون طبقه دار بخرید و یا ویترین را به صورت توکار داخل یکی از دیوارها نصب کنید.

  1. استفاده از طرح و رنگ های مختلف

استفاده از یک رنگ و یک طرح، سبب بی روح و خسته کننده به نظر رسیدن سالن پذیرایی و اتاق خواب می شود. توصیه می کنیم حتماً از چند رنگ و طرح برای وسایل و دیگر اجزای این بخشهای خانه بهره ببرید. در صورتی که در این قسمت ها پنجره وجود دارد، شما می توانید یک پرده معمولی یا پانچی یا کرکره ای سفارش دهید. با در نظر گرفتن ابعاد اتاق و سالن، رنگ پرده و طرح آن را تعیین کنید. توجه داشته باشید که رنگ های تیره و طرح های درشت و شلوغ، به درد محیط های کوچک نمی خورند. حتماً باید رنگ و طرح پرده ها را کاملاً مطابق با روکش صندلی یا مبل ها، کوسن ها و روتختی های انداخته شده روی تشک های مختلف مانند تشک رویال یا تشک خوشخواب یا مشابه آن ها در نظر بگیرید.

  1. زشتی ها را بپوشانید

گاهی روی دیوارها لکه ها یا ریختگی رنگ وجود دارد که باعث از بین رفتن زیبایی سالن پذیرایی یا اتاق خواب می شوند. این عوامل مخدوش کننده زیبایی را حتماً از بین ببرید. از در معرض دید قرار دادن سیم ها خودداری کنید. امروزه می توانید با نصب پریزها و شارژرهای توکار، قدم بزرگی در مخفی کردن سیم های مزاحم بردارید. زشتی های سالن پذیرایی یا اتاق، محدود به این موارد نیست و شما باید فکری به حال شوفاژ در معرض دید هم کنید. قدیم ها، یک روکش پارچه ای یا بافتنی برای آن آماده می کردند. این روکش، در دکوراسیون مدرن کاربردی ندارد و البته در فصل های سرد سال، باید از روی شوفاژ برداشته شود. توصیه ما به شما، خرید کاور رادیاتور ( شوفاژ ) چوبی است که در همه روزهای سال قابل استفاده است و طراحی جالبی دارد. در مواقعی که تختخواب هایی مانند تخت خواب دو نفره یا تخت خواب یکنفره نزدیک به رادیاتور است، کاور می تواند تا حد قابل توجهی مانع از برخورد گرمای مستقیم به بدنه این محصولات شود.

وسایل مربوط به اتاق پذیرایی و اتاق خواب را چگونه بخریم؟

فروشگاه های معتبری مانند فروشگاه اینترنتی سه گامه، محصولات چوبی و غیرچوبی متنوعی را برای سالنهای پذیرایی و اتاق خواب ها عرضه می کنند. شما مشتری گرامی می توانید از سایت این فروشگاه، سفارش خرید خود را به صورت نقدی یا اقساطی و از تمامی شهرهای کشور ایران ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید