علل خیس شدن بتن و روش های مقابله با آن

آب نقش مهمی در تشکیل بتن دارد، زیرا به ترکیب سیمان، سنگدانه و ماسه با هم کمک می کند. این ماده ضروری واکنش های شیمیایی سیمان را فعال می کند و منجر به تشکیل یک ماده سخت و بادوام می شود.

با این حال، نسبت صحیح آب حیاتی است، زیرا کم یا زیاد بودن آن می تواند منجر به تعدادی از مشکلات شود. مخلوط بتن ایده آل باید دارای قوامی باشد که کار با آن آسان باشد و بدون فروریختن شکل خود را حفظ کند. مخلوط بتن باید به گونه ای باشد که اگر از دستگاه بلوک زنی یا دستگاه جدول زنی استفاده میکنید، باعث از بین رفتن و خرابی مواد ساخته شده ساختمان شما نشود.

علل خیس شدن بتن

مشکل با آب زیاد بتن

بنابراین، اگر بتن را خیلی خیس مخلوط کنید چه اتفاقی می افتد؟ افزودن مقدار اضافی آب به مخلوط بتن ممکن است راه حلی آسان برای کارآمدتر کردن آن به نظر برسد، اما هزینه دارد. آب بیش از حد می تواند به طور قابل توجهی استحکام محصول نهایی را کاهش دهد و باعث می شود که دوام کمتری داشته باشد و بیشتر در معرض ترک یا آسیب قرار گیرد.

یکی از مشکلات اصلی اضافه کردن آب زیاد این است که نسبت آب به سیمان را افزایش می دهد. این نسبت بالاتر می تواند منجر به تشکیل منافذ مویرگی بزرگتر در بتن سخت شده، کاهش استحکام آن و مستعد شدن بیشتر در برابر یخ زدگی، ذوب شدن و حملات شیمیایی شود. علاوه بر این، آب اضافی می تواند باعث جدا شدن سنگدانه و شن و ماسه از سیمان شود که منجر به ساختار ضعیف تری در کل می شود.

چرا تعریق بتن مشکل ساز است؟

تعریق بتن بتن را لغزنده می کند و می تواند روی دال های بتنی بزرگتر با ترافیک زیاد خطرناک باشد.

چگونه تعریق بتن را متوقف کنیم

  1. اتاق را با حرکت هوا خشک کنید: یک فن با حجم بالا با سرعت کم به خوبی کار می کند.
  2. تهویه مطبوع را کم کنید/گرما را افزایش دهید تا دمای کف بتونی و دمای هوا در سطوح مشابه حفظ شود.
  3. برای از بین بردن رطوبت هوا و کاهش تراکم از یک رطوبت گیر استفاده کنید.
  4. برای آب بندی بتن و جلوگیری از رطوبت از یک درزگیر نافذ استفاده کنید. ما توصیه می کنیم ابتدا از یک متراکم کننده بتن به عنوان آغازگر و سپس یک درزگیر بتن نفوذی استفاده کنید.

یکی از بهترین راه حل ها برای مبارزه با تعریق بتن، استفاده از یک چگال کننده بتن واکنش پذیر شیمیایی و به دنبال آن یک درزگیر آغشته کننده و نافذ است.

خیس شدن بتن

نکات تخصصی برای جلوگیری از خیس شدن بتن

اکنون که خطرات کار با بتن بیش از حد مرطوب را می دانید، در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تعادل آب را در مخلوط بتن خود حفظ کنید:

دقیق اندازه گیری کنید

هنگام مخلوط کردن بتن با میکسر سیمان ، همیشه توصیه های سازنده را برای نسبت آب به سیمان دنبال کنید. آب و سیمان را به دقت اندازه گیری کنید تا از قوام مناسب اطمینان حاصل کنید.

از تست سقوط استفاده کنید

آزمایش اسلامپ یک راه ساده برای تعیین قوام مخلوط بتن شما است . با پر کردن یک قالب مخروطی شکل از مخلوط و سپس برداشتن آن، می توانید میزان “اسلامپ” یا ریزش بتن را اندازه گیری کنید. هر چه اسلامپ بتن کمتر باشد، مخلوط سفت تر و کارایی کمتری دارد. بنابراین مقدار آب را در صورت نیاز تنظیم کنید تا به اسلامپ مورد نظر برسید.

مراقب آب و هوا باشید

در روزهای گرم یا بادی، بتن می تواند سریعتر از حد معمول خشک شود. آماده باشید که کمی آب اضافی به مخلوط خود اضافه کنید تا تبخیر را جبران کنید.

افزودنی های مناسب را انتخاب کنید

برخی از افزودنی های بتن می توانند کارایی را بدون نیاز به آب اضافی بهبود بخشند. اینها می توانند به شما کمک کنند تا بدون به خطر انداختن قدرت محصول نهایی، به ترکیبی کارآمدتر دست یابید.

اگر بتن شما در حال حاضر خیلی خیس است چه باید کرد؟

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که قبلاً بتن خود را خیلی مرطوب مخلوط کرده اید، نگران نباشید. هنوز گزینه هایی وجود دارد، و در اینجا کاری است که می توانید انجام دهید.

مواد خشک بیشتری اضافه کنید

یکی از ساده ترین راه حل ها این است که سیمان، سنگدانه و ماسه بیشتری به مخلوط خود اضافه کنید. این می تواند به جذب مقداری آب اضافی کمک کند و ترکیب شما را به قوام ایده آل بازگرداند.

از یک مخلوط کاهنده آب استفاده کنید

افزودن یک ماده افزودنی کاهنده آب به مخلوط شما می تواند به کاهش نسبت آب به سیمان بدون تاثیر بر کارایی بتن کمک کند. این همچنین می تواند استحکام و دوام محصول نهایی را بهبود بخشد.

آب اضافی را حذف کنید

اگر متوجه تجمع آب در سطح بتن خود شدید، سعی کنید از یک اسفنج یا پارچه استفاده کنید تا به آرامی آن را بردارید. این می تواند به جلوگیری از تشکیل نقاط ضعیف در پروژه پایان یافته شما کمک کند.

نقل قول از مرکز آهن:

در طول دوره مراقبت از بتن جوان مجموعه ‌ای از تدابیر، بکار گرفته می‌ شوند که در طی آنها دمای بتن تازه در حد مطلوبی یعنی ۱۳ درجه باقی بماند و تغییر نکند. عمل ‌آوری بتن در هوای گرم و سرد متفاوت است ولی در نهایت به هدف مورد نظر یعنی همان نگهداشتن دما در حد مطلوب بایستی رسیدگی شود

 

اثرات مخلوط کردن بیش از حد آب

در حالی که افزودن آب در برخی موارد باعث تسهیل در قرار دادن آن می شود، معایب آن شامل موارد زیر است:

  • مقاومت فشاری کمتر
  • تفکیک مخلوط بتن تحت شرایط خاص که منجر به کیفیت متغیر در کل توده بتن می شود.
  • ترک خوردگی – با آب زیاد، استحکام کششی کمتری وجود خواهد داشت و تمایل به انقباض زیاد و ترک خوردگی متعاقب آن وجود خواهد داشت.
  • گرد و غبار و پوسته پوسته شدن – خونریزی آب اضافی، ریزه های زیادی را به سطح کف می آورد.
  • رگه های شن – آب اضافی که از کناره ها خارج می شود، خمیر سیمان را شسته و سطح رگه های ناخوشایندی به جا می گذارد.
  • آلودگی – آب بیش از حد در بتن قرار داده شده بر روی گریدها باعث آلودگی سطح زیرین با بتن می شود که منجر به مجموعه ای از مشکلات کیفی می شود.
  • نفوذپذیری – حفره هایی که در اثر تبخیر آب اضافی باقی می مانند، آب را به نفوذ در دیوارها و کف دعوت می کنند.
  • تلفات مرده – تعمیرات پرهزینه، یا در موارد شدید، تخریب و بازسازی با هزینه پیمانکار.

مقاومت فشاری تقریبی برای نسبت آب: سیمان معین در زیر نشان داده شده است.
چسب سیمانی به کمتر از نصف وزن خود آب نیاز دارد تا بتن را به مصالح ساختمانی بادوام تبدیل کند.

در نتیجه

درک نقش آب در بتن و مشکلات احتمالی ناشی از افزودن بیش از حد آن ضروری است. با اندازه گیری دقیق مواد تشکیل دهنده خود، نظارت بر آب و هوا و استفاده از افزودنی های مناسب، می توانید ترکیبی متعادل ایجاد کنید که هم کارآمد و هم قوی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید