عوارض عمل اسلیو در گذر زمان

عمل اسلیو معده یک جراحی تأثیرگذار با درصد موفقیت بالا است که به افراد کمک می‌کند در مدت زمان کوتاهی وزن زیادی کم کنند. بسیاری از کسانی که بر اثر اضافه وزن شدید موفق نشده‌اند به کمک رژیم و ورزش وزن کم کنند، با رو آوردن به عمل‌های لاغری مانند عمل اسلیو معده سرانجام به هدف خود می‌رسند. عمل جراحی اسلیو معده آن قدر نتیجه بخش و سریع اثر خود را نشان می‌دهد که بسیاری آن را شبیه یک معجزه می‌بینند؛ با این حال عمل اسلیو هم مانند هر جراحی دیگری می‌تواند با عوارض و مشکلاتی همراه باشد که از سبک زندگی و عادت‌های اشتباه فرد سرچشمه می‌گیرند. اگر می‌خواهید بیشتر با این عوارض آشنا شوید و با آن‌ها درگیر نشوید، در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با عمل اسلیو

اگر پس از عمل اسلیو معده سبک زندگی درستی نداشته باشیم و از خود مراقبت نکنیم؛ ممکن است با عوارض جبران ناپذیری روبرو شویم؛ چرا که عمل اسلیو یک عمل غیر قابل بازگشت است. جراح در عمل اسلیو بخش زیادی از معده را از بدن خارج می‌کند و از آن جا که این بافت دیگر به بدن باز نمی‌گردد، عمل اسلیو قابلیت بازگشت ندارد. تغییر ناشی از این عمل چنان زیاد است که نه تنها شکل ظاهری و گنجایش معده تغییر می‌کند، بلکه هورمون‌های این بخش هم دگرگون می‌شوند و فرد دیگر مانند گذشته احساس گرسنگی نخواهد داشت. بنابراین اکنون که متوجه شدیم عمل اسلیو قابل بازگشت نیست، باید در این مرحله با مشکلاتی آشنا شویم که برخی از افراد چندین سال پس از عمل اسلیو با آن‌ها مواجه می‌شوند.

عمل اسلیو

سوء تغذیه بعد از عمل اسلیو

پس از عمل اسلیو معده دیگر چندان گنجایش جذب غذا ندارد و فرد به سرعت احساس سیری می‌کند. علاوه بر این از آن جا که هورمون گرسنگی دیگر به اندازه‌ی قبل ترشح نمی‌شود، فرد اشتهای چندانی ندارد؛ از این رو میزان جذب و دریافت کالری به کمترین حد ممکن می‌رسد. بسیاری از افراد از بروز این نشانه‌ها رضایت دارند؛ چرا که با کم‌خوری شدید به سرعت وزن کم می‌کنند و به وزن ایده‌آل می‌رسند؛ اما برخی از آن‌ها به مرور زمان با علائم خطرناک سوء تغذیه روبرو می‌شوند. از آن جا که این افراد با رژیم جدید خود ویتامین و مکمل‌های کافی را جذب نکرده‌اند، علائمی همچون خستگی، رنگ پریدگی، ریزش مو، سرگیجه، عدم تمرکز و مشکلات گوارشی از راه می‌رسند. برای این که به این مشکلات دچار نشوید؛ باید در دوران پس از عمل اسلیو و تا پایان عمر زیر نظر یک متخصص تغذیه، ویتامین و مکمل مصرف کنید و رژیم غذایی منحصر به فردی داشته باشید.

سنگ کیسه صفرا

کاهش وزن سریع پس از عمل اسلیو باعث می‌شود که برخی از افراد مدتی پس از عمل با سنگ کیسه صفرا روبرو شوند. این مشکل معمولا یک تا دو سال پس از عمل نمایان می‌شود؛ اما شما می‌توانید به کمک رژیم و داروهای خاص، ریسک ابتلا به این اختلال را کاهش دهید. برخی از پزشکان پس از عمل برای افراد داروهای حاوی اورسودوکسی کولیک اسید تجویز می‌کنند که مصرف آن تا شش ماه پس از عمل، ریسک پیدایش سنگ کیسه صفرا را کاهش می‌دهد. البته رژیم غذایی هم در کنترل سنگ کیسه صفرا نقش دارد؛ چرا که افزایش کلسترول عامل مهمی در ایجاد آن به شمار می‌آید. صفرا پس از عمل اسلیو نمی‌تواند مانند گذشته کلسترول را حل کند؛ بنابراین بهتر است از رژیم‌هایی که کلسترول بالا و فیبر کم دارند، دوری کنید. در صورتی که فرد به هر رو به سنگ کیسه صفرا مبتلا شد، باز هم می‌تواند با یک عمل ساده از این مشکل رها شود. روشن است که تمام این روش‌های درمانی باید به تشخیص پزشک انجام شوند.

عوارض اسلیو معده

دشواری در هضم غذا

تغییرات شگرف معده پس از عمل اسلیو گاهی باعث می‌شود هضم برخی از غذاها برای یک سری از افراد دشوار شود. غذاهایی همچون برنج، پاستا، گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر گاو و لبنیات دارای لاکتوز جزو خوراکی‌هایی هستند که گاهی پس از عمل اسلیو هضم دشواری دارند. در صورتی که این مشکل ماندگار و شدید باشد؛ ممکن است به سوء تغذیه منجر شود؛ از این رو بهتر است این غذاها به شکلی مصرف شوند که کمترین مشکل را ایجاد می‌کنند:

  • برای مصرف گوشت و مرغ بهتر است آن را به روشی بپزید که رطوبت گوشت از بین نرود؛ چرا که پختن گوشت در مدت زمان طولانی باعث خشک شدن آن شده و هضم را دشوار می‌کند.
  • مصرف تخم مرغ هم باید به روش‌های مختلف صورت بگیرد تا هر کس روش منحصر به فرد خود را کشف کند. برخی از افراد نمی‌توانند تخم مرغ جوشیده را هضم کنند؛ اما برخی با هضم نیمرو مشکل دارند.
  • اگر نمی‌توانید شیر گاو مصرف کنید، به جایگزین‌هایی مانند شیر سویا، شیر بادام و مواردی از این دست رو بیاورید.

فتق

فتق هم یکی از مشکلات رایجی است که برخی از افراد پس از عمل اسلیو با آن روبرو می‌شوند. ریسک بروز فتق پس از عمل اسلیو بین ۵ تا ۲۵ درصد است؛ چرا که این عمل در مواردی باعث ضعیف شدن غشای داخلی شکم می‌شود و احشای داخلی دچار بیرون زدگی می‌شوند. البته زمانی که عمل اسلیو به روش لاپاروسکوپی انجام می‌شود، ریسک این اتفاق به شدت کاهش می‌افتد. به هر حال کسی که به این مشکل دچار می‌شود؛ می‌تواند به راحتی و طی یک عمل ساده، دوباره به حالت عادی بازگردد.

چگونه می‌توانیم عوارض عمل اسلیو را کاهش دهیم؟

خوشبختانه کسانی که به سلامت خود توجه کافی دارند، کمتر از دیگران به عوارض اسلیو معده دچار می‌شوند. برای این که شما هم به سلامت به زندگی خود پس از عمل اسلیو ادامه دهید، حتما نکات پیش رو را رعایت کنید:

  • پیش از عمل و پس از آن با پزشک در ارتباط باشید و به توصیه‌های او عمل کنید و در صورتی که ناراحتی خاصی پیش آمد، از او مشورت بخواهید.
  • حتما با یک متخصص تغذیه در ارتباط باشید.
  • روتین ورزشی داشته باشید تا همچنان سالم بمانید.
  • به اندازه‌ی کافی آب بنوشید؛ چرا که آب به فرآیند بهبود کمک می‌کند.
  • معده‌ی شما پس از عمل همچنان ضعیف است؛ بنابراین تا جای ممکن از مصرف الکل و غذاهای چرب و شیرین دوری کنید.

سخن پایانی

امروزه عمل اسلیو پیشرفت زیادی داشته است و در بیشتر موارد به صورت لاپاروسکوپی انجام می‌شود که به شدت غیر تهاجمی است و از این رو عوارض کمتری دارد. همچنین در صورتی که نگران عوارض و سلامتی خود هستید؛ حتما به یک جراح متخصص همچون دکتر محمدرضا فرهمند مراجعه کنید که تجربه‌ی زیادی دارد و می‌تواند از ابتدا تا پایان این مسیر همراه شما باشد. پزشکانی که تجربه‌ی بیشتری دارند، تمام عوارض را به چشم دیده‌اند و می‌توانند از بروز آن‌ها جلوگیری کنند و در صورت بروز هر اتفاقی به شما مشورت بدهند و حتی در راه درمان شما را یاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید