عوامل زیادی در طراحی دکوراسیون داخلی فضا وجود دارند که هر کدام می تواند بسیار زیادی برای زیباسازی طرح های داخلی بک کار روند که بررسی همگی آن ها می تواند مظالب طولانی و غیر ضروری برا ی کاربران ایجاد کند. با ما همراه باشید تا به تعریف و شناخت مهم ترین و کلیدی ترین آن ها بپردازیم.

استفاده بهینه از نور طبیعی

نور طبیعی روز دارای مزایای قابل توجهی برای ساکنان از منظر روانشناسی است و همچنین در طراحی داخلی ساختمان‌ها به منظور کیفیت طراحی، توسعه پایدار معماری و صرفه جویی در مصرف انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال در طراحی داخلی خانه‌ دوبلکس ، با توجه به فرم و جهت قرارگیری و نیز اقلیم این ساختمان‌ها، می‌توان با استفاده آگاهانه از نور طبیعی روز، نورپردازی فضای داخلی را مناسب سازی کرد. به گونه ای که ساکنان از تاثیرات نور طبیعی بر عملکرد ذهنی آن‌ها بهره کافی بگیرند و نیز در مصرف انرژی و هزینه های خانه صرفه جویی شود. بازی با نور طبیعی از دیگر استفاده های این مولفه در زیباسازی فضای داخلی است که با طراحی هوشمندانه جداره‌های ساختمان مانند استفاده از آجرهای مشبک ، پنجره های رنگی و یا مصالحی همچون بتن شفاف بصورت مستقیم و همچنین استفاده از نورگیر‌های سقفی و یا انتقال نور با استفاده از آینه‌های مختلف به فضای داخلی بصورت غیر مستقیم فراهم می‌شود.

طراحی داخلی فروشگاه

اهمیت به کار گیری نور مصنوعی

امروزه استفاده از نورهای مصنوعی متنوع نیز جهت زیبایی فضای معماری امری قابل توجه است. علاوه براین، از دیگر کاربرد های نورهای مصنوعی در طراحی داخلی اثربخشی آن‌ها برذهن افراد حاضر در فضای معماریست. به طور مثال، طبق نظر تعداد بسیاری از معماران، در طراحی فست فود نورهای روشن‌تر می‌تواند محدوده مدت زمان غذا را کاهش دهد، و از آنجا که کافی شاپ‌ها عموما جهت گفت‌وگو و ماندن طولانی مورد استقبال مرجعین قرار می‌گیرند، در طراحی کافی شاپ می‌توان از نورهای ضعیف تر جهت مناسب سازی فضا برای رضایت مراجعین استفاده کرد. همچنین نور مصنوعی مناسب می‌تواند باعث توجه مشتری به محصولات مختلف و جذب مشتری به درون فضای فروشگاهی شود، از این رو، انتخاب و بکارگیری صحیح این نورها در طراحی داخلی مغازه و ویترین فروشگاه ها می‌تواند موجب خلق فضایی موفق در زمینه رقابت با سایر فروشگاه ها بشود.

طراحی داخلی آشپزخانه

نقش رنگ در فضا

تصور زندگی بدون رنگ غیر ممکن است. از آنجایی که نزدیک به هشتاد درصد میزان دریافت اطلاعات انسان از فضای معماری بصورت دیداری است و آنچه که چشم انسان دریافت می‌کند چیزی به جز بازتاب نور اجسام و طول موج های مختلقی که موجب رنگهای گوناگون می‌شود نیست، توجه به رنگ های‌ مورد استفاده در طراحی داخلی بسیار مهم است. ادراک رنگ با احساسات مرتبط است و می تواند بر اساس گرایش، فرهنگ یا جنسیت متفاوت باشد. برای مثال مردان تمایل دارند رنگ های خنثی را بهتر از زنان تحمل کنند بنابراین از آنجایی که بانوان عمده افراد استفاده کننده از آشپزخانه منازل هستند، استفاده از رنگ مناسب در طراحی داخلی آشپزخانه می‌تواند از این جهت نیز مورد توجه قرار گیرد.

بررسی روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون

رنگ فضای معماری بر زمان انتظار نیز تأثیر می‌گذارد، با رنگ آبی زمان به ظاهر سریعتر می گذرد و فرد احساس میکند مدت زمان کمتری را درون آن فضا قرار گرفته است بنابراین برای ماندن بیشتر در فضا احساس راحتی ‌می‌کند، درحالی که با رنگ قرمز به نظر می رسد زمان کندتر می‌گذرد و فرد با این فکر که زمان زیادی در آن فضا مانده است تصمیم به ترک سریعتر فضا می‌گیرد. به طور مثال با توجه به کاربری فست فود ها رنگهای قرمز و زرد محبوب ترین رنگ ها در طراحی فست فود هستند، در حالی که در طراحی رستوران های رسمی رنگهای آبی و سبز بیشتر مورد استقبال مراجعین هستند.

علاوه بر این از کاربرد های دیگر روانشناسی رنگ محیط می‌توان موارد دیگری را نیز مطرح کرد. برای مثال در طراحی فضاهای مرتبط با اغذیه ، مانند فود کورت ها، رنگ های گرم مانند زرد، نارنجی و قرمز مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا توجه مشتری را به خود جلب می کنند و اشتهای آنها را تحریک می کنند. همچنین یکی از مهمترین عناصر در طراحی مراکز درمانی و طراحی مطب، رنگ سبز در طیف های مختلف است. این رنگ یکی از آرامش بخش ترین رنگ ها است که تعادل و هارمونی را القا می کند و موجب ایجاد امید و حس امنیت در مراجعین و بیماران می شود.

طراح فست فود

انتخاب مصالح مناسب

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تولید انبوه انواع مصالح در صنعت ساختمان، انتخاب مناسب آنها جهت طراحی داخلی اهمیت بسیاری دارد. مصالحی همچون چوب، سرامیک، سنگ، سرامیک، پارکت با متریال های مختلف، کاغذ دیواری، انواع آجر و … درکاربری های متفاوت چه از منظر بصری و چه از منظراصول طراحی معماری صحیح به کار گرفته می‌شوند. به طور مثال برای کف سازی در طراحی داخلی فروشگاه و مغازه ها به دلیل حجم بالای افراد مراجعه کننده از متریال های مقاوم همچون سنگ استفاده می‌شود، در حالی که مصالحی همچون پارکت بیشتر مورد استفاده کف سازی در طراحی داخلی خانه دوبلکس است و علاوه بر زیبایی احساس صمیمیت و راحتی را در خانه ایفا می‌کند. از دیگر تفاوت در انتخاب مصالح مناسب در طراحی جداره های داخلی فضا است. همانطور که در فضاهایی همچون منازل ، سالن های پذیرایی و اتاق های خواب می‌توان از کاغذ دیواری های متنوع جهت زیبایی فضا استفاده کرد اما با توجه به الزامات و ضوابط طراحی فضاهای درمانی، متریال مناسبی نیست و به طور مثال در اتاق معاینه در طراحی مطب دندادن پزشکی قابل استفاده نیست و از متریالی مانند سرامیک استفاده خواهد شد. در ارتباط با کنترل نویز و صداهای ناهنجاردر طراحی داخلی سالن های کنفرانس و سمینار نیز مشاهده میکنیم که استفاده از متریال های چوبی به دلیل خاصیت آکوستیکی آنها مورد استقبال معماران قرار می‌گیرند.

طراحی کافی شاپ

نقش مبلمان در طراحی داخلی

از دیگر فاکتورهای مهم در طراحی داخلی توجه به نوع مبله کردن و فضاسازی پلان با مبلمان است تا بتوان علاوه بر حس رضایت بخشی مراجعین فضای معماری مورد نظر، حداکثر بهره برداری از فضای داخلی را به ارمغان آورد. مهمترین عامل در انتخاب صحیح مبلمان فرم و اندازه پلان ساختمان است. کاربری ساختمان و سلسله مراتب انتقال های پی در پی فضاهای مختلف از دیگر عوامل موثر در مبلمان کردن فضا است، به گونه ای که در فضاهای اداری عمدتا در مسیر های عبور و مرور چیدمان مبلمان در کنار دیوارها امری مرسوم تر است، با این حال در قسمت هایی که محل انتظار مراجعین است چیدمان بصورت ردیفی در مرکز فضا قرار میگیرد. از منظر روانشناختی مبلمان می‌تواند نقش بسزایی در حس رضایت افراد و مشتریان در طراحی داخلی مغازه ایفا کند.

طراحی داخلی خانه دوبلکس

کلام آخر

با توجه به وجود فاکتورهای مهم در طراحی داخلی و بکارگیری صحیح آنها برای داشتن فضای معماری متناسب با نیازهای افراد، استفاده از معماران طراحی داخلی حایز اهمیت است و مشاورین متخصص شرکت معماری زال با ارایه خدمات طراحی داخلی و با ایده پردازی های نوین و منحصربفرد خود در zalarc.com پاسخگوی نیازهای کارفرما خواهند بود.

اشتراک گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *