مدت زمان زندان برای مهریه؟ آیا مهریه زندان دارد؟

آیا مهریه زندان دارد؟ زوجه در چه شرایطی می تواند تقاضای زندان برای حق مهریه خود داشته باشد؟ این سوالات، چالش های زیادی برای خانم ها در خصوص رسیدگی به حق مهریه آن ها ایجاد کرده اند. در خصوص پرداخت مهریه، تاکنون قوانین زیادی در کشور ما تصویب شده اند. تا پیش از سال ۹۱ قوانینی در خصوص مهریه وجود داشت که به موجب آن، فردی که این حقوق را پرداخت نمی کرد، زندانی می شد. بر اساس این قوانین زوج باید آنچه به عنوان مهریه نوشته شده بود را به صورت تمام و کمال به زوجه بپردازد. اما پس از این دوره، قوانین مهریه کاملا عوض شدند؛ امروزه شرایط ویژه ای برای پرداخت این حقوق قانونی به بانوان تصویب شده اند.

مدت زمان زندان برای مهریه؟آیا مهریه زندان دارد؟

تغییرات قوانین مهریه 

پیش از ارزیابی مدت زمان زندان برای مهریه باید دید پس از اعمال تغییرات قانونی برای پرداخت مهریه به زوجه، آیا زوجه می تواند به دلیل نپرداختن مهریه، حکم جلب همسر خود را بگیرد یا خیر؟ با مراجعه به وکیل مهریه در شیراز می توانید از قوانین جدید مهریه آگاه شوید و اقدامات لازم را در خصوص گرفتن مهریه انجام دهید. در این بخش به برخی از مهمترین تغییرات قانونی مهریه می پردازیم:

ایجاد شرایط قسطی شدن مهریه

یکی از مهمترین شرایطی که برای پرداخت مهریه مورد توجه قرار می گیرد، ایجاد شرایط قسطی شدن مهریه زن است. البته استفاده از قانون قسطیی شدن مهریه در گذشته نیز وجود داشته؛ اما پیش از سال ۹۱ قسطی شدن مهریه زوجه تنها در صورت توفق بین زوجین میسر بود. اما امروزه با ادعای اعسار از سوی مرد، امکان قسطی شدن آن حتی بدون توافق با زوجه وجود دارد. با وجود این تغییرات در قانون پرداخت مهریه، شرایط پرداخت برای زوج بسیار ساده تر می شود.

قوانین جدید مهریه در ایران

تعیین حداقل ۱۱۰ سکه

این ویژگی جدید در قوانین مربوط به مهریه، به این معنا است که مرد در صورت پرداخت ۱۱۰ سکه برای مهریه، زندانی نشده و حکم جلب برای او صادر نمی شود؛ حتی اگر مهریه زوجه بیشتر از این مقدار باشد. اگر مهریه زوجه بیشتر از ۱۱۰ سکه باشد و مرد توان پرداخ آن را داشته باشد، باید آن را بپردازد. حق حداقلی مهریه، مربوط به حکم جلب مرد است. در صورت عدم پرداخت حداقل مهریه به زن، حکم جلب زوج صادر خواهد شد.

امکان درخواست مهریه در اداره ثبت

در سال های گذشته با شلوغ شدن دادگاه های خانواده، اداره ثبت هم وارد عمل شده و درخواست مهریه بانوان را ثبت می کند! به این ترتیب زوجه می تواند حق مهریه خود را با مراجعه به اداره ثبت محل زندگی خود درخواست کند. این فرایند مزایای بی شماری برای خلوت تر شدن دادگاه های خانواده داشته و کار افراد را برای پیگیری پرونده ساده تر می کند. با استفاده از این روش سرعت انجام کارها برای رسیدگی به امور افزایش می یابد.

البته در کنار این مزایا، گاها محدودیت هایی برای زوجه به وجود می آید؛ به طور مثال هزینه های رسیدگی به پرونده در اداره ثبت بسیار بالا است و برخی افراد از عهده پرداخت آن بر نمی آیند. به علاوه قوانینی تصویب شده اند که زوجه نمی تواند همه مهریه خود را در این اداره درخواست کند و باید بخشی از آن را از طریق دادگاه مطالبه نماید. این قوانین با افزایش قیمت طلا برای پیشگیری از مطالبه یک جای حق مهریه بانوان تصویب شده اند.

پرداخت مالیات برای تعیین مهریه بالا

یکی از قوانین عجیبی که در سال های اخیر برای پرداخت مهریه زوجه تعیین شده، مشخص شدن سقف مهریه است. بر اساس این قوانین، امکان تعیین سکه بیشتر از ۱۴ سکه وجود ندارد؛ مگر آنکه خانم در زمان عقد مالیات مربوط به آن را در دادگاه بپردازد. این قانون در حال حاضر با اعتراضات بسیاری رو به رو شده؛ اما مجلس شورای اسلامی همواره در پی تصویب آن است.

قوانین دیگری که در مجلس شورای ملی در خصوص پرداخت حق مهریه به زوجه تصویب شده اند در خصوص تعیین توانایی مرد برای پرداخت مهریه هستند. بر اساس این قوانین، عبارت عندالمطالبه از کنار مهریه زوجه حذف شده و گزینه عندالاستطاعه به جای آورده می شود. به این ترتیب زوجه نمی تواند در شرایطی که زوج توان پرداخت مالیات را ندارد، مهریه خود را طلب کند. به جرعت می توان گفت که کلیه این قوانین کاملا به ضرر خانم ها است و تاکنون با اعتراضات بسیاری از سوی بانوان کشور و نهادهای حمایت از زنان رو به رو شده اند.

دادخواست اعسار در دادگاه

یکی از روش های میان بر برای پرداخت مهریه که از ایجاد حکم جلب برای مرد پیشگیری می کند، اعلام دادخواست اعسار به دادگاه خانواده است. در این شرایط دادگاه با بررسی توان مالی زوج حتی پرداخت ۱۱۰ سکه اولیه مهریه را نیز تقسیط کرده و حکم جلبی برای زوج صادر نمی شود. در این دادخواست مرد اعلام می کند که توانایی پرداخت مهریه را به زوجه ندارد. در این وضعیت میزان قسط ماهانه مهریه توسط دادگاه و کارشناسان امور مالی مهریه تعیین خواهد شد.

مهلت پرداخت مهریه به زوجه

بر اساس قوانینی که در سال های اخیر برای پرداخت مهریه تعیین شده اند، از زمانی که زوجه مهریه خود را اجرا بگذارد، زوج یک ماه فرصت دارد تا ۱۱۰ سکه اولیه را به زن بپردازد. در این بازه زمانی زوج می تواند دادخواست اعسار بدهد و برای پرداخت این میزان سکه نیز از شرایط اقساطی استفاده کند. در این وضعیت باید اقساط مهریه به صورت مرتب پرداخت شود. در صورتی که مهریه زن سه ماه عقب بیفتد، زن می تواند حکم حلب زوج را دریافت کند. بر اساس قوانین جدید مهریه، مدت زمان زندان زوج به دلیل عدم پرداخت مهریه تا وقتی است که مبالغ عقب افتاده اقساط تعیین شده پرداخته شود.

حامد اسکندری وکیل مهریه در شیراز

نتیجه گیری

با افزایش میزان قیمت سکه، قوانین مربوط به مهریه روز به روز در حال تغییر هستند. به همین خاطر در خصوص این که آیا مهریه زندان دارد یا خیر، باید گفت در بیشتر مواقع امکان صدور حکم جلب برای زوجه وجود ندارد. تنها در صورت عدم پرداخت مهریه تقسیط شده توسط زوج، امکان دریافت حکم جلب او وجود دارد. رقم قسط مهریه در اغلب موارد بر اساس توان مالی مرد تعیین می شود و در این زمینه به میزان درآمد و حقوق او در طول هر ماه توجه می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید