پکیج و کاربردهای آن

پکیج دستگاهی است که آبگرم جهت سیستم گرمایش ساختمان و مصارف بهداشتی تولید می­‌کند. پکیج می­‌تواند جایگزین دیگ در موتورخانه‌های سنتی شود و امکان استقلال را از نظر کنترل دما و میزان مصرف گاز، جهت هر واحد فراهم کند. پکیج‌‌‌ها وظیفه آبگرمکن و موتورخانه‌ها را به صورت همزمان انجام می‌دهند.

پکیج دیواری

انواع پکیج براساس محل قرار گیری

پکیج دیواری

پکیج دیواری به دلیل داشتن ابعاد کوچکتر قابلیت نصب بر روی دیوار یا داخل کابینت را دارد. پکیج‌های دیواری در دو مدل تک مبدل و دو مبدل موجود هستند و امکان تامین هم‌زمان آب گرم بهداشتی و آب گرم مورد نیاز سیستم گرمایش را ندارند و اولویت با تامین آبگرم بهداشتی است.

پکیج زمینی

پکیج‌­های زمینی مانند پکیج‌­های دیواری، آبگرم جهت سیستم گرمایش و آبگرم بهداشتی تولید می­‌کنند، با این تفاوت که پکیج‌های زمینی درارای منبع کویلدار، پمپ آبگرم مصرفی و پمپ گرمایش هستند و می‌­توانند جایگزین موتورخانه­‌های سنتی کوچک شوند. پکیج‌های زمینی ظرفیت‌های بالاتر و ابعاد بزرگتری نسبت به پکیج‌های دیواری دارند و جهت نصب نیاز به فضای بزرگتری در مقایسه با پکیج‌های دیواری دارند.

انواع پکیج براساس تعداد مبدل

پکیج تک مبدل

در این پکیج‌­ها، مبدل شامل دو لوله است بطوری‌که در یکی از لوله­‌ها آبگرم مصرفی و در دیگری آبگرم سیستم گرمایش جریان دارد.

پکیج دو مبدل لحظه­‌ای

این پکیج­‌ها دارای دو مبدل، اولیه (جهت گرم کردن آب‌گرم سیستم گرمایش) و ثانویه (جهت گرم کردن آبگرم مصرفی) هستند. مبدل اصلی در تماس مستقیم با شعله است و آبگرم سیستم گرمایش را گرم می­‌کند. مبدل ثانویه شامل صفحاتی است که به صورت یکی در میان آبگرم بهداشتی و آبگرم سیستم گرمایش در میان صفحات آن جریان دارد.

پکیج دو مبدل مخزن­‌دار

پکیج­‌های مخزن­‌دار دارای منبع کویلدار، پمپ جهت گردش آبگرم منبع کویلی و پمپ گرمایش (یا شیر سه راهه) هستند. در این سیستم آبگرم بهداشتی توسط منبع کویل‌دار گرم می‌­شود، دمای آب درون مخزن توسط سنسور دما کنترل می­‌گردد و درصورتی‌که دمای آب از دمای تنظیمی پایین‌تر باشد، پمپ سیرکولاتور مسیر آب‌گرم بهداشتی روشن و پمپ سیرکولاتور مسیر گرمایش خاموش می‌­شود و در صورتیکه درخواست جهت گرمایش وجود داشته باشد پمپ مربوط به سیستم گرمایش روشن می­‌شود.

انواع پکیج براساس نوع احتراق

پکیج غیرچگالشی

پکیج‌های معمولی از انرژی محسوس سوخت جهت گرمایش آب ورودی استفاده می­‌شود. در این پکیج‌ها، دمای دود خروجی از دودکش بالا است. در واقع بخشی از انرژی حاصل از محصولات ق هدر می­‌رود.

پکیج چگالشی

پکیج­‌های چگالشی، از گرمای محصولات احتراق (دود) خروجی از دودکش نیز جهت گرم کردن آب ورودی استفاده می‌­شود. به این ترتیب که در محصولات احتراق همواره دی‌اکسید کربن و آب (به شکل بخار آب) وجود دارد.

انواع پکیج براساس محفظه احتراق

پکیج با محفظه احتراق باز

پکیج با محفظه احتراق باز، هوای لازم جهت احتراق از فضای داخل تامین می‌شود. تخلیه محصولات ناشی از احتراق می‌تواند توسط فن یا با مکش طبیعی از طریق دودکش انجام شود.

پکیج با محفظه احتراق بسته

پکیج با محفظه احتراق بسته، محفظه احتراق کاملا درزبند است و هوای لازم جهت احتراق باید از هوای بیرون تامین شود. در این مدل از پکیج‌ها دستگاه مجهز به یک فن و دودکش هم‌محور به منظور تامین هوای لازم جهت احتراق و خروج محصولات حاصل از احتراق است. هم‌چنین امکان استفاده از دودکش تک محور (دو لوله مجزا، یکی جهت تامین هوای لازم جهت احتراق و دیگری جهت خروج محصولات احتراق) نیز وجود دارد.

انواع پکیج براساس نحوه تخلیه محصولات احتراق

پکیج فن­‌دار

در پکیج‌های فن­‌دار تخلیه گازهای حاصل از احتراق به صورت اجباری و توسط فن انجام می­‌شود. قطر دودکش پکیج‌های فن‌دار نسبت به پکیج‌های بدون فن کوچک‌تر است. در پکیج‌های فن‌دار دودکش به صورت دو لوله هم محور است که از لوله داخلی، محصولات احتراق خارج و از لوله خارجی، هوای لازم جهت احتراق فراهم می­‌شود.

پکیج بدون فن

در پکیج‌های بدون فن، تخلیه محصولات ناشی از احتراق با مکش طبیعی که ناشی از ارتفاع دودکش است (حداقل ۳متر و حداکثر ۲۰ متر ارتفاع مجاز دودکش) انجام می­‌شود، در پکیج‌های بدون فن بهتر است کلاهک تعدیل در انتهای دودکش نصب گردد.

انواع پکیج براساس سوخت مصرفی

پکیج گازی

مصرف سوخت این پکیج‌ها گاز طبیعی است و به علت هزینه کم‌تر سوخت گاز، نسبت به برق در ایران، متداول‌ترین شکل پکیج بوده و در مدل‌های زمینی و دیواری موجود هستند.

پکیج برقی

پکیج‌های برقی به شکل دیواری موجود هستند و از آنجایی‌که نیاز به دودکش ندارند در فضاهایی که از نظر امکان اجرای دودکش محدودیت وجود دارد، یا امکان دسترسی به گاز شهری نیست کاربرد دارند.

پکیج گازوئیلی

پکیج‌های گازوئیلی به شکل زمینی موجود هستند و در مناطقی که امکان دسترسی به سوخت گاز وجود ندارد کاربرد دارند.

پکیج دوگانه سوز

در پکیج‌های دوگانه سوز بخشی از مصرف به شکل گازوئیل و بخشی به صورت گاز است. این پکیج‌ها که به صورت زمینی موجود هستند، درکاربری‌هایی که حساس بوده (مانند بیمارستان­‌ها) و امکان قطع گاز وجود دارد کاربرد دارند.

ما در این مقاله سعی کردیم به بررسی پکیج و دسته بندی آن از منظرهای مختلف بپردازیم. پکیج یک سیستم گرمایشی است که در کنار تجهیزات دیگر ساختمان کاربرد بسیار زیادی دارد. تجهیزات دیگری نیز در کنار تجهیزات گرمایشی مورد استفاده ساختمان‌ها و پروژه‌ها می‌باشد، از جمله تجهیزات تهویه مطبوع و سرمایشی، که از الزامات یک پروژه اداری، تجاری، مسکونی و… به شمار می‌رود. کیفیت در کنار ضمانت و خدمات پس از فروش این محصولات، یکی از دغدغه‌های افرادیست که در حال بررسی و خرید محصول برای پروژه خود می‌باشند.

Airtemp

ما در شرکت ایرتمپ با بیش از ۵۰ سال فعالیت در زمینه تاسیسات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع سعی داشته‌ایم محصولی با کیفیت روز اروپا و خدمات پس از فروش منحصر به فرد به بازار ارائه دهیم. شرکت ایرتمپ با برندهای آشنای فرولی، هایتما و سیتال کلیما از گذشته تا به امروز شناخته شده است.

امروز برند ایرتمپ محصولات خود را با طراحی فرولی ایتالیا، با ضمانت کارخانجات صنعتی جنرال،  خدمات پس از فروش متعهدانه و انبار قطعه کامل به بازار ارائه می‌دهد. محصولات این شرکت شامل پکیج شوفاژ دیواری، دیگ آبگرم چگالشی دیواری، انواع هواساز، انواع چیلرهای هایتما ایتالیا، انواع فن کویل سقفی و کانالی می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر به وب سایت ایرتمپ به آدرس airtemp.org مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید