نحوه پخت کتلت خانگی با طعم خانه مادربزرگ!

کتلت یکی از غذاهای نونی و ایرانی است ک تاریخچۀ قدیمی و طولانی دارد. بسیاری از کودکان و افراد بزرگسال، طرفدار این غذا هستند. زیرا علاوه‌بر طعم دلپذیری که دارد، با اجناسی تهیه می‌شود که در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند. در این مطلب، نحوه پخت کتلت خانگی و نکات مهم آن را توضیح خواهیم داد. با انجام مرحله به مرحلۀ طرز تهیه کتلت خانگی، می‌توانید حتی اگر تجربه‌ای در آشپزی ندارید، اقدام به درست کردن آن کنید.

نحوه پخت کتلت خانگی با طعم خانه مادربزرگ!

مواد لازم

برای شروع باید مواد مورد نیاز برای این غذا را بشناسیم. مواد لازم برای  تهیه کتلت خانگی شامل موارد زیر می‌باشند.

  • گوشت چرخ کرده – ۲۵۰ گرم
  • سیب زمینی -۲ تا ۳ عدد
  • پیاز –  ۲ عدد کوچک
  • تخم مرغ – ۱ عدد
  • نمک، فلفل – به مقدار لازم
  • روغن – به مقدار لازم

نحوه پخت کتلت خانگی

برای پخت کتلت خوشمزه، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: آماده‌سازی مواد

سیب زمینی‌ها را با رنده متوسط به خوبی رنده کنید و داخل یک کاسه نسبتا بزرگ بریزید. شما می‌توانید آنها را قبل از رنده کردن، آب‌پز هم کنید. توجه داشته باشید که  سیب زمینی آب‌پز، روغن بیشتری جذب می‌کند. پس اگر قصد خوردن غذایی سالم‌تری را دارید، از خام آن استفاده کنید.  پیاز را نیز درون همان کاسه رنده کنید و آب پیاز و سیب زمینی را به طور کامل بگیرید.

نحوه پخت کتلت خانگی با طعم خانه مادربزرگ!

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

جعفری و گشنیز را به صورت ساطوری ریز خرد کنید. سپس به همراه ادویه‌های دلخواه مانند پودر سیر، آرد نخودچی، مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و تخم مرغ به کاسه اضافه کنید. در این بخش باید مواد را به خوبی هم بزنید تا یکدست شوند.

مرحله سوم: استراحت دادن به مواد

 پس از ورز دادن و مخلوط کردن مواد، روی کاسه را سلفون کشیده و به مدت نیم الی یک ساعت داخل یخچال قرار دهید.

مرحله چهارم: شکل دادن به مواد

تابه مناسبی را انتخاب کنید و آن را روی حرارت بگذارید. داخل تابه روغن مایع بریزید و اجازه دهید تا روغن به خوبی داغ شود. در ادامه، به اندازه یک نارنگی از مایه کتلت بردارید، آن را به صورت گرد شکل دهید و با کف دست مایه کتلت را تخت کنید. برای اینکه مواد به دستان شما نچسبد، آن را خیس کنید.

مرحله پنجم: سرخ کردن

مایه‌ داخل دست‌ را به آرامی درون روغن داغ بیندازید و اجازه دهید یک سمت کتلت‌ها به خوبی سرخ شود. پس از اینکه یک سمت سرخ شد، آن‌ها را به آرامی برگردانید تا سمت دیگر نیز به طور کامل سرخ شود. پس از اینکه کتلت‌ها به طور کامل پخته شدند، آن‌ها را از روغن خارج کرده و روی دستمال حوله‌ای یا توری فلزی قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود.

با انجام این مراحل ساده کتلت‌های خانگی شما حاضر هستند! پس از چیدن در ظرفی مناسب و تزیین آن، می‌توانید آنها را نوش جان کنید.   اما اگر شاغل هستید و یا به هر دلیلی زمان درست کردن این غذا را ندارید، با مراجعه به سایت پیاز جعفری، می‌توانید اقدام به خرید کتلت بسته بندی  کنید. کتلت‌های بسته بندی شده آنها ، تهیه شده از گوشت گاو با کیفیت، با رعایت دقیق دستور پخت سنتی و استفاده از بهترین مواد اولیه هستند.

طرز تهیه کتلت خانگی در فر

با طرز تهیه کتلت خانگی و مواد لازم آن آشنا شدیم. یکی دیگر از روش‌های پخت این غذا، این است که آن را در فر بپزید. کتلتی که به این روش تهیه می‌شود، مناسب افرادی است که دنبال غذاهای سالم‌تر و کم کالری‌تر هستند. بنابراین اگر دوست دارید غذای سرخ کرده نخورید، بهتر است از این روش استفاده کنید. برای تهیه کتلت خانگی با فر کافی است تمام مراحل را انجام دهید. فقط بعد از شکل دادن، آن را در سینی که با کاغذ روغنی پوشانده‌اید بگذارید. زمان پخت آن در هر فری متفاوت است، پس مدام آنها را چک نمایید. بهتر است قبل از قرار دادن در فر کمی روغن روی دو طرف کتلت اسپری کنید.

برای نکات بیشتر و طرز تهیۀ کتلت گوشت و انواع دیگر آن به سایت پیاز جعفری سر بزنید و از رسپی‌های مختلف بهره‌مند شوید.

نحوه پخت کتلت خانگی با طعم خانه مادربزرگ!

نکات تکمیلی برای پخت کتلت خانگی

اگر احساس کردید که مایۀ کتلت شما شل است یک قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه کنید تا انسجام لازم را پیدا کند.

توجه داشته باشید که حرارت گاز را زیاد نکنید. زیرا در این حالت کتلت‌های شما می‌سوزند و مغز پخت نمی‌شوند.

تا جایی که می‌توانید در حین تهیۀ کتلت‌ها از گوشت کم چرب استفاده کنید. چرا که گوشت چرب هنگام سرخ شدن آب می‌شود و شکل خود را از دست می‌دهد.

برای تردتر شدن کتلت‌های خود، قبل از سرخ کردن آنها را در پودر سوخاری بغلتانید. اینگونه طعم بهتری هم می‌گیرند.

بسته به ذائقه خود می‌توانید یک الی دو حبه سیر هم داخل مواد کتلت بریزید.

اگر آب پیاز در مواد کتلت زیاد باشد، باعث وا رفتن آن می‌شود. پس یا از پیاز کم‌تری استفاده کنید و یا آب آن را به خوبی بگیرید تا دچار این مشکل نشوید.

مقدار تخم مرغی که استفاده می‌شود هم اهمیت دارد. اگر این ماده کم یا زیاد باشد، کتلت شما بافت مناسبی نخواهد داشت.

اگر حین پخت، کتلت شما به ماهیتابه می‌چسبد می‎تواند به علت داغ نشدن روغن باشد. همچنین انتخاب ظرف مناسب هم تاثیر بسزایی خواهد داشت.

جمع بندی

در این مقاله دربارۀ طرز تهیه کتلت خانگی و نکات مهم آن صحبت کردیم. کتلت از غذاهای کم خرج و لذیذی است که بسیاری از افراد آن را دوست دارند. با دقت مراحل گفته شده را انجام دهید تا از غذایی خوشمزه و ساده لذت ببرید.  باقی ماندۀ مواد کتلت را می‌توانید در یک ظرف دربسته و تا دو روز در یخچال نگهداری کنید.

اگر دوست دارید غذایی خانگی و سالم داشته باشید، تا هنگامی که زمان آشپزی ندارید از آن بهره‌مند شوید، اقدام به خرید کتلت در سایت پیاز جعفری نمایید. این سایت با موادی با کیفیت و قیمتی مناسب، سفارش شما را تحویل خواهیم داد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها