مزایای عمل لاغری چیست؟

عمل لاغری می تواند زندگی را برای کسانی که می خواهند وزن کم کنند تغییر دهد. اما آیا می دانستید این جراحی علاوه بر کاهش وزن، فواید بسیار بیشتری برای سلامتی دارد؟

جراح با انواع جراحی لاغری اعم از اسلیو معده و بای پس می تواند باعث کاهش وزن پایدار در افرادی شود که چاقی مفرط دارند و با سایر تلاش های کاهش وزن موفقیت طولانی مدت نداشته اند.

جراحی چاقی ظرفیت ذخیره ‌سازی معده را کاهش می‌دهد، که مصرف غذا را محدود می ‌کند و به شما کمک می‌ کند خیلی زودتر احساس سیری کنید.

چاقی و شاخص توده بدنی بالای ۳۵ می تواند همراه با بیماری های خطرناکی مثل دیابت نوع دو، کبد چرب، بیماری های قلبی، فشار خون بالا، آرتروز مفاصل و … همراه باشد که با انجام جراحی چاقی می توانید از شر این بیماری ها هم خلاص شوید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره مزایای عمل لاغری صحبت کنیم.

مزایای بیشتر از کاهش وزن

جراحی چاقی به افراد کاهش وزن قابل توجه و پایدار را ارائه می دهد؛ به طوری که افراد چاق طی یک سال بعد از جراحی حدود ۵۰ الی ۷۰ درصد از اضافه وزن خود را دست می دهند. البته مزایای عمل لاغری تنها به کاهش وزن خلاصه نمی شود و شامل موارد زیر نیز می باشد:

بهبودی بیماری دیابت نوع دو

طبق مطالعات انجام شده درمان دیابت با جراحی لاغری به خصوص اگر بیماری شما از نوع دیابت نوع دو باشد، تا حد بسیار زیادی امکان پذیر است.

نتایج این مطالعه نشان می ‌دهد که این روش برای افرادی که مبتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ هستند بسیار مؤثر است و تقریباً به همه بیماران این امکان را می‌دهد تا حداقل سه سال پس از جراحی از انسولین و سایر داروهای مربوطه بی نیاز بمانند.

درمان کبد چرب

در رابطه با درمان کبد چرب با عمل لاغری باید بگوییم که طبق تحقیقات انجام شده، بیش از ۷۵ درصد از بیماران چاق مبتلا به کبد چرب پس از انجام جراحی لاغری، تا حد زیادی شاهد بهبود بیماری های کبدی خود اعم از کبد چرب بوده اند.

بهبود سلامت قلب و عروق

جراحی کاهش وزن خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، سکته قلبی و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. به علاوه، یک مطالعه حتی گزارش داد که کاهش وزن حاصل از جراحی می تواند به جلوگیری از خطر مرگ مرتبط با سکته مغزی، فشار خون بالا و انفارکتوس میوکارد کمک کند.

سطح فشار خون و کلسترول می تواند پس از جراحی به حالت طبیعی یا نزدیک به نرمال بازگردد و این خطرات را کاهش داده و بهزیستی کلی را بهبود بخشد.

F9783Ecc 5150 4429 B529 F528Da2876Ca Jpg

درمان افسردگی

بسیاری از افرادی که چاقی دارند به دلیل تصویر ضعیف بدن و انگ اجتماعی احساس افسردگی می کنند. این مشکل در افراد جوان ‌تری که دارای اضافه وزن قابل توجهی هستند، بیشتر دیده می شود و باعث می شود که قید شرکت در فعالیت هایی که ممکن است از آنها لذت ببرند را بزنند، که منجر به انزوای اجتماعی و افسردگی می‌شود.

از دست دادن این وزن اضافی بعد از جراحی می تواند سلامت عاطفی را بهبود بخشد. طبق مطالعات انجام شده افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته اند، ۳۲.۷ درصد کاهش افسردگی در زمان جراحی و ۱۶.۵ درصد کاهش ۶ تا ۱۲ ماه پس از جراحی داشتند.

درمان آپنه انسدادی خواب

دستیابی و حفظ محدوده وزن طبیعی اغلب به افراد مبتلا به آپنه خواب اجازه می دهد تا قبل از خواب استفاده از دستگاه CPAP را متوقف کنند. حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از افراد یک سال پس از جراحی، آپنه خواب خود را بهبود می‌بخشند.

تسکین درد مفاصل

حمل وزن بیش از حد فشار زیادی را به مفاصل وارد می کند و اغلب باعث درد مزمن و آسیب مفاصل می شود. کاهش وزن قابل توجه و پایدار که پس از جراحی چاقی رخ می دهد، فشار وارده به مفاصل را کاهش می دهد و اغلب به افراد اجازه می دهد تا از داروهای ضد درد استفاده نکنند و از تحرک بسیار بیشتری لذت ببرند.

D4A6E414 A491 43F7 8211 C5560Cb8F014 Jpg

بهبود باروری

جراحی کاهش وزن همچنین می تواند باروری را در سال های باروری بهبود بخشد. یک مطالعه گزارش داد که خطر سقط جنین ممکن است پس از جراحی چاقی کاهش یابد و می تواند چرخه قاعدگی را در زنانی که تخمک گذاری نمی کنند بهبود بخشد.

سایر مزایای جراحی چاقی

جراحی لاغری همچنین می تواند سندرم متابولیک، عوارض بارداری، بیماری کیسه صفرا و موارد دیگر را تسکین دهد.

با افزایش سرعت افزایش چاقی و عوارض مرتبط با آن، جراحی چاقی مطمئناً ابزاری قدرتمند برای ارائه تسکین پایدار برای افراد دارای اضافه وزن است. هنگام اتخاذ این تصمیم، مهم است که به یک جراح لاغری متخصص و متبحر مراجعه کنید.

طبق تحقیقات انجام شده جراحی چاقی بسیار ایمن است و زمانی که توسط یک تیم آگاه و با تجربه انجام شود، خطری بیش از جراحی زانو یا کیسه صفرا ندارد.

Cb4Feadc 242A 4993 Aff8 810Ef993346A Jpg

کلام آخر

ما در این نوشتار سعی کردیم به طور خاص درباره مزایای عمل لاغری که شامل بهبود بیماری های قلبی عروقی، بهبود دیابت نوع دو، بهبود کبد چرب، درمان ناباروری، درمان درد مفاصل و …. است صحبت کنیم.

نیاز است که در انتهای این نوشتار گوشزد کنیم جراحی های لاغری اعم از اسلیو و بای پس معده به دلیل اینکه با ارگان های داخلی و مهم بدن مثل معده و روده سروکار دارند، حتما باید توسط جراح متخصص لاغری انجام شود، در غیر این صورت نه تنها این عمل فایده ای نخواهد داشت بلکه ممکن است عواقب خطرناکی را هم به دنبال داشته باشد؛ بنابراین در انتخاب جراح لاغری خود دقت لازم را به خرج دهید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها