شاید تا بحال به اهمیت این موضوع پی نبرده باشید، اما موارد گرافیکی و به کل گرافیک ارائهها و محتوای شما در همایشها، سمینارها، کارگاهها، نمایشگاهها و … میتواند به شدت در موفقیت شما تاثیر داشته باشد. از فایلهای پاورپوینتی که در سمینارها به نمایش میگذارید تا جزوات و فایلهایی که در کارگاههای آموزشی به شرکتکنندگان ارائه میشود، تا حتی استندی که شما در مقابل غرفه خود در نمایشگاههای مختلف قرار میدهید، همه و همه نشانگر برند و مجموعه شما هستند و در صورتی که به خوبی طراحی شده باشند می توانند تاثیرات مثبت فراوانی داشته باشند، و البته برعکس.
در اهمیت این موضوع، همین بس که مخاطب های شما، حدود ۷۰ درصد از پیام شما را از راه «دیدن» دریافت میکنند. یعنی در یک نگاه میتوانید آنها را به غرفه نمایشگاه خود بکشانید و بقیه داستانتان را به آنها بگویید، یا از ادامه آن منصرفشان نمایید!
در این مقاله میخواهیم نکاتی به شما بگوییم که بتوانید به شکل کامل آنها را طراحی کنید. با ما همراه باشید.
برندتان را بفهمید
قبل از اینکه بخواهید طراحی و کارهای گرافیکی را انجام دهید، و مثلا وارد تهیه محتوای همایش شوید، باید برند خود را بفهمید. باید ببینید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و شما چه چیزی به آنها ارائه میکنید. طراحیها و موارد گرافیکی شما باید با شخصیت برند شما، موضوع و مفهوم کلی و تم آن سازگار باشند. درغیراینصورت ممکن است مخاطب شما دچار تناقض گردد یا حتی این تضاد تا حدی برای او گیجکننده باشد.
با رنگها بازی کنید
استفاده از رنگها میتواند تاثیرات بسیار خوب یا حتی بدی در طراحی شما بگذارد. اول از همه، استفاده از رنگهایی که کمی جیغ یا شدید هستند میتواند باعث جلب توجه مخاطبان شما شود. همچنین باید سعی کنید که از رنگهایی استفاده کنید که به شخصیت برند شما میخورند و با آن سازگار هستند.
استفاده از رنگهایی که با رنگهای «اصلی» دارای کنتراست و تضاد هستند نیز بر تاکید شما روی رنگهای اصلی میافزاید و میتواند برای مخاطب جالب توجه باشد. به شکل کلی، هر رنگی مفهوم خاص خود را دارد و حس خاصی به مخاطب میدهد که با مطالعه روانشناسی رنگها میتوانید به آن پی ببرید. در صورت استفاده درست از رنگها، تاثیرگذاری کارهای گرافیکی شما چندین برابر خواهد شد.
از فونتهای مناسب استفاده کنید
باورتان بشود یا نه، فونتها هم میتوانند حس خاص خود را منتقل کنند. مثلا ممکن است یک فونت حسی جدی، بامزه، معمولی یا حتی یک هشدار را منتقل کند! توجه داشته باشید که فونت شما باید همچنین مناسب کاربردی باشد که دارد.
مثلا در صورتی که برای برگزاری کارگاه نیاز به تولید محتوا داشته باشید باید توجه کنید که خوانا باشد و چشم مخاطب را خسته نکند. یا اگر در پروسه برگزاری همایش میخواهید ارائههایی داشته باشید باید توجه کنید که تمامی مخاطبان از فواصل دور و نزدیک در سالن برگزاری همایش بتوانند کلمات و عبارات را تفکیک کنند و به راحتی بخوانند.
تراکم محتوا
چه در حال طراحی بنر و استند برای نمایشگاه هستید، و چه میخواهید آمادهسازی اسلاید برای همایش را به انجام برسانید، لازم است که بدانید زیادی بودن محتوا در یک جا میتواند اذیت کننده باشد. در صورتی که میخواهید بنری برای نمایشگاه طراحی کنید، دقت کنید که یک جمله تاثیرگذار در بنر شما میتواند بسیار بهتر از حجم زیاد اطلاعات باشد که احتمالا مخاطب به آن توجه هم نخواهد کرد.
همچنین برای آمادهسازی محتوای کارگاه لازم است که شما نکات را به صورتی کلی نوشته باشید و به شرکتکنندگان اجازه یادداشت برداری و درگیری بیشتر با محتوا و یادگیری را بدهید. و تمام هزینه برگزاری کارگاه را در نظر بگیرید.
از دید مخاطب نگاه کنید
این نکته، در واقع مجموع نکاتی میشود که قبل تر گفتیم. همچنین در صورتی که میخواهید برای نمایشگاه بنر آماده کنید، به ارتفاع و محل نصب آن دقت کنید. در صورتی که بنر شما بالاتر نصب شود یا اصلا از سقف آویزان باشد حس بهتری را منتقل می کند و راحت تر هم دیده میشود. اما در صورتی که چنین امکانی نیست، حداقل بنر را بالاتر از سطح زمین قرار دهید تا راحت دیده شود و در سطح و ارتفاع چشم باشد.
انسجام
یکدستی و یکپارچگی موارد بصری بسیار مهم است. مثلا در صورتی که در سمینار اسلایدهایی دارید، در عین حال جزوات یا بروشورهایی نیز پخش میشود و بیرون از در نیز بنرها و استندهایی وجود دارد، باید همگی با توجه به یک تم خاص و تقریبا با یک رنگ و حال خاص طراحی شده باشند و انسجام آنها حس شود تا تاثیرگذاری گرافیکی و هویت برند شما در موارد بصری چندبرابر به چشم بیاید و مخاطب با آنها ارتباط برقرار کند.
فضای سفید همیشه هم بد نیست
یکی از اشتباهات و سوءتفاهمهای همیشگی در طراحی های گرافیکی این است که فضای سفید نباید وجود داشته باشد و آن را تحت عنوان پِرتی میشناسند و به همین خاطر هم سعی میکنند تمام بخشهای طراحی و اسلاید و بنر و … را با هر چه که دم دستشان میآید پر کنند! و البته نتیجه کار هم معمولاً چندان جذاب از آب در نمیآید.
توصیه ما این است که با این که از فضای پرت و فضاهای سفید خالی در طراحیهای خود پرهیز میکنید، سعی کنید تا حدی نیز فضای تنفس در طراحی خود قائل شوید، در غیر اینصورت، طراحی شما بسیار به هم ریخته و شلخته به نظر خواهد رسید.
به کیفیتها توجه کنید
مهم است که عکسهایی که استفاده میکنید و یا ویدیوهایی که در نمایشگاه و سمینار و کارگاه پخش میشوند دارای کیفیت مناسب باشند. شاید باورتان نشود ولی واقعاً کیفیت بصری بالا میتواند نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد و برعکس! یعنی اگر کیفیت کارهای تصویری در سمینار شما مناسب نباشد، میتواند به شکل ناخودآگاه باعث یک سری برداشت ذهنی منفی توسط مخاطب شود.
سخن آخر
امیدواریم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید. شاید در گیر و دار و درگیریهای برگزاری کارگاه، برگزاری سمینار یا شرکت در نمایشگاهها کمی سخت باشد که بخواهید به تک تک جزییاتی که گفته شد و خیلی نکات دیگر توجه کنید و به آمادهسازی اسلاید و محتوا و بنر و بروشور و … بپردازید.
به همین علت یکی از بهترین کارهایی که میتوانید انجام دهید برونسپاری طراحی و استفاده از نیروهای متخصص است که میتوانند کار شما را سبک و در عین حال کیفیت آن را بسیار بیشتر کنند. تیم نیکاوند با سابقهای طولانی در برگزاری سمینارها و کارگاههای مختلف برای انجام تمامی خدمات گرافیکی در خدمت شما عزیزان خواهد بود. ویژگی مجموعه نیکاوند بهترین خدمات با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت است.